Scentralizowany do kwadratu

Z perspektywy czasu szefowie projektu wdrożenia systemu Profile nie uważają pierwszego roku za stracony. "Przeznaczyliśmy go na szkolenia, poznawanie systemu, narzędzi programistycznych, bazy danych. Był to, jeśli można tak nazwać, czas powolnego rozruchu projektu" - mówi Cezary Jaster, dyrektor Departamentu Rozwoju Aplikacji i szef wdrożenia systemu Profile w Kredyt Bank SA.

Opisanie banku

W ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy z ComputerLandem przygotowano - liczący kilka tysięcy stron - dokument, w którym znalazł się opis funkcjonalny systemu oraz jego porównanie z wymaganiami banku. We wnioskach określono tzw. luki funkcjonalne, czyli to, co należało zmienić w Profile przed rozpoczęciem wdrożenia.

"Porównywaliśmy możliwości systemu Profile z wymogami polskiego prawa, wymaganiami banku. Kształtowała się nasza wizja, jak ten system należy zmienić" - wspomina Cezary Jaster. "Zakup systemu to nie tylko wdrożenie nowej technologii. Dużo ważniejsze jest to, że wraz z nią kupujemy nowy sposób obróbki informacji, obsługi klientów, definiowania i sprzedaży produktów. Dlatego staraliśmy się minimalizować zmiany w Profile, aby maksymalnie wykorzystać to, co nowy system daje nam w płaszczyźnie organizacyjnej i biznesowej" - opowiada Dariusz Adamowski.

Migracja na raty

Prace nad dostosowaniem systemu Profile do potrzeb banku trwały rok, do czerwca 2001 r. W lipcu tego samego roku przeprowadzono wdrożenie pilotażowe w II oddziale w Łodzi. Wówczas jeszcze serwer, na którym funkcjonuje Profile, byłĘobsługiwany przez tę jednostkę. Wtedy też księga główna w systemie Profile była księgą główną tego tylko oddziału.

Podczas kilkumiesięcznej przerwy między pilotażem a wdrożeniem w kolejnym oddziale skontrolowano poprawność działania nowego systemu. Przygotowano również narzędzia do automatycznej konwersji. Sprawdzenia poprawności ich działania dokonano podczas konwersji z systemu oddziałowego do Profile w kolejnym łódzkim oddziale. Później nastąpiła kolejna przerwa, którą wykorzystano do dokonania kolejnych korekt i stabilizacji systemu.

Na przełomie listopada i grudnia 2001 r. podjęto próbę wdrożenia. W ciągu trzech tygodni przeprowadzono konwersję w 40 placówkach. W pierwszych 20 oddziałach migrację prowadzono na miejscu przy pomocy zespołów z centrali. W roku 2002 - aby ten proces przyspieszyć - zdecydowano, że to przedstawiciele oddziałów będą przyjeżdżali do centrali. Dzięki temu w jeden weekend można było dokonać konwersji w sześciu oddziałach. Początkowo migracja trwała ok. 40 godz., pod koniec projektu wystarczały 24 godz. "Doszliśmy do takiej wprawy, że kolejny bank moglibyśmy przenieść na nowy system w ciągu pół roku" - stwierdza z uśmiechem Cezary Jaster.

Dane ze starych systemów były najpierw przenoszone do bazy pomocniczej, gdzie następowało ich uzgadnianie. Jeśli pracownicy księgowości akceptowali wynik, dane były przenoszone do bazy produkcyjnej. Zdarzało się, że proces trzeba było powtarzać. W każdą niedzielę podczas weekendów konwersyjnych dokonywano w nowych oddziałach próbnych logowań do systemu Profile. Ostatnich pięć oddziałów włączono do nowego systemu w ostatni weekend października br.

Oddział tylko dla klienta

Równolegle do projektu wdrożenia systemu Profile w Kredyt Banku realizowano projekt centralizacji rozliczeń międzybankowych. Wcześniej każdy z oddziałów sam komunikował się z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR). Przeprowadzano to sukcesywnie, w trakcie migracji kolejnych oddziałów do nowego systemu. Zdecydowano także, że opracowywanie przelewów papierowych będzie się odbywać poza placówkami. W tym celu podpisano umowę z Krajową Izbą Rozliczeniową. Przelewy są wprowadzane do systemu Elixir w oddziałach Izby. Do tego celu jest wykorzystywany system Imbir funkcjonujący w KIR. Dzięki temu prawie całkowicie wyeliminowano dokumentację papierową w obszarze rozliczeń międzybankowych.

"Dzisiaj funkcja oddziałów została ograniczona wyłącznie do sprzedaży produktów i kontaktów z klientami. Obsługa księgowa, wymiana danych z KIR czy sprawozdawczość obowiązkowa są realizowane wyłącznie przez centralę" - mówi Dariusz Adamowski.

Nowe projekty

Głównym projektem, który obecnie toczy się w Kredyt Banku, jest budowa hurtowni danych i systemu MIS (Management Information System). Ma on usprawnić proces zarządzania bankiem, ułatwić dostęp do danych o klientach, produktach i kosztach działalności. Drugim ważnym projektem jest wdrożenie oprogramowania scoringowego wspomagającego analizę ryzyka.

Zapis projektu

Wdrożenie: System scentralizowany

Technologie: System Profile 5.4; trzy 16-procesorowe serwery Alpha GS 160; technologia terminalowa Citrix MetaFrame; 4-procesorowe serwery intelowskie Compaq Computer DL 380 (w sumie ok. 100 w ośrodku podstawowym i zapasowym); własne rozwiązanie middleware oparte na technologii BEA Systems

Wykonanie: ComputerLand, pracownicy Kredyt Banku

Czas trwania: 5 lat

Osoba odpowiedzialna: Cezary Jaster, dyrektor Departamentu Rozwoju Aplikacji i szef wdrożenia systemu Profile w Kredyt Bank SA


TOP 200