SPA9000 - mała centralka o dużych możliwościach

SPA9000 to miniaturowy IP-PBX firmy Linksys. Należy do serii Linksys Voice System - produktów opartych na technologii, którą Cisco Systems (spółka-matka Linksysa) kupiła od firmy Sipura Technology. Na wspomnianą rodzinę składają się także inne komponenty, które razem tworzą system telefoniczny dla małych firm, wspierając do 16 połączeń wykorzystujących protokół VoIP.

SPA9000 to miniaturowy IP-PBX firmy Linksys. Należy do serii Linksys Voice System - produktów opartych na technologii, którą Cisco Systems (spółka-matka Linksysa) kupiła od firmy Sipura Technology. Na wspomnianą rodzinę składają się także inne komponenty, które razem tworzą system telefoniczny dla małych firm, wspierając do 16 połączeń wykorzystujących protokół VoIP.

Przyjazne w konfiguracji narzędzie Setup Wizard pozwala m.in. określić zachowanie centralki przy połączeniu przychodzącym

Przyjazne w konfiguracji narzędzie Setup Wizard pozwala m.in. określić zachowanie centralki przy połączeniu przychodzącym

Centralka SPA9000 wizualnie nie robi wielkiego wrażenia. Urządzenie jest niewiele większe od paczki dyskietek. Tymczasem wewnątrz kryje się dość duże bogactwo funkcjonalności. Bogactwo, którego konfiguracja (szczególnie ta bardziej zaawansowana) do banalnych nie należy. Osoby zainteresowane wykorzystaniem większej liczby funkcji centralki będą skazane na ciągłą lekturę podręcznika oraz eksperymentowanie metodą prób i błędów, co finalnie niewątpliwie wystawi ich cierpliwość na niezłą próbę.

Centralka Linksysa, przede wszystkim swoją ceną, otwiera nowy rozdział w tym segmencie branży telekomunikacyjnej. Małe firmy, które dotychczas musiały wydawać tysiące złotych na analogowe centralki (często niemożliwe do rozbudowy i skomplikowane do przekonfigurowania), teraz mają do dyspozycji urządzenie nie dość, że tańsze, to pozwalające znacznie oszczędzić koszty samych rozmów. Nie mówiąc już o pozostałych dobrodziejstwach technologii VoIP, jak na przykład brak konieczności zmiany numeru telefonicznego przy przeprowadzce firmy. Warto też nadmienić, że dzięki telefonii IP można mieć także numer w innej strefie numeracyjnej (poza naszą lokalizacją), dzięki czemu klienci z danego regionu mogą dzwonić na numer, który dla nich jest numerem lokalnym.

Możliwości centralki

Centralka SPA9000 wyposażona jest tylko w cztery gniazda RJ45 (oprócz zasilającego). Do jednego z nich podłącza się router, który ma zapewnić dostęp zarówno do Internetu, jak i telefonów VoIP (dołączonych do tej samej sieci). Do drugiego gniazda można podłączyć komputer, aby bezpośrednio z niego dokonywać ustawień konfiguracyjnych. Do pozostałych dwóch gniazd można dołączyć telefony analogowe lub inne urządzenia, takie jak faks czy automatyczna sekretarka (niestety, nie ma możliwości zwiększenia liczby tych portów). Do skonfigurowania centralki będzie konieczne posiadanie jednego analogowego telefonu - za jego pomocą będziemy nawigować we wbudowanym w centralkę systemie administracyjnym IVR (Interactive Voice Response), a także będziemy mogli nagrać komunikaty głosowe.

Najbardziej zaawansowanym telefonem VoIP z serii Linksys Voice System jest SPA962, z dużym, kolorowym wyświetlaczem LCD i obsługą do 6 linii telefonicznych

Najbardziej zaawansowanym telefonem VoIP z serii Linksys Voice System jest SPA962, z dużym, kolorowym wyświetlaczem LCD i obsługą do 6 linii telefonicznych

Aby korzystać z połączeń zewnętrznych, należy mieć założone konto u jednego z dostawców SIP. Uzyskane podczas rejestracji parametry należy wpisać podczas konfiguracji centralki.

Jako klienta dla centralki SIP można wykorzystać teoretycznie dowolny telefon VoIP, chociaż (co naturalne) Linksys zaleca głównie swoje produkty. My testowaliśmy zestaw z dwoma telefonami - SPA941 i SPA962.

W podstawowej wersji centralki nie można podłączyć do tradycyjnej analogowej sieci PSTN. Umożliwia to dodatkowy moduł SPA400, który pozwala na dołączenie czterech analogowych linii.

Centralka SPA9000 sprzedawana jest z licencją do obsługi czterech telefonów VoIP. Możliwe jest dokupienie odblokowującego klucza, który umożliwi korzystanie z maksymalnie 16 linii.

Centralka może pracować w funkcji routera, dodatkowo wspierając ten tryb wbudowanym systemem QoS dla połączeń głosowych. Gdy zaś wykorzystujemy router zewnętrzny, warto zadbać, aby gwarantował on odpowiednią jakość połączeń. Do telefonów zalecane jest także wykorzystanie przełączników Power over Ethernet. Oczywiście każdy telefon może być zasilany przez zasilacz z gniazdka elektrycznego, ale zastosowanie PoE wyeliminuje zbędne okablowanie.

Konfiguracja

Centralka SPA9000

Centralka SPA9000

Wstępna konfiguracja urządzeń wykonywana jest za pomocą programu Setup Wizard. To bardzo proste w obsłudze narzędzie, przygotowane zostało jakby w celu znieczulenia osoby instalującej, nieświadomej tego, co czeka ją później. Oprogramowanie to na samym wstępie zachęca do aktualizacji firmware'u wszystkich konfigurowanych urządzeń (nowe wersje były dostępne zarówno dla testowanej przez nas centralki, jak i aparatów). Użytkownik prowadzony jest krok po kroku - dostajemy m.in. szczegółowe wskazówki jak poznać numery IP urządzeń przypisane z serwera DHCP (dla centralki wystarczy wybrać odpowiednią sekwencję z klawiatury dołączonego aparatu analogowego, dla aparatów - odpowiednią opcję z menu). Centralce SPA9000 przypisywany jest też stały numer IP.

Następnie odbywa się konfiguracja poszczególnych urządzeń. Dla centralki SPA9000 musimy podać parametry naszego konta SIP i zdefiniować numery wewnętrzne (dla linii VoIP i dwóch linii analogowych), przypisując im także nazwy. Wskazujemy też zachowanie centralki, gdy otrzyma połączenie przychodzące (uruchomienie komunikatu zachęcającego do wyboru numeru wewnętrznego, automatyczne połączenie z konkretnym numerem wewnętrznym itp.). W konfiguracji aparatów telefonicznych przypisujemy je do konkretnych, zdefiniowanych wcześniej przez nas linii.

Dość wiele ciekawych funkcji dostępnych jest w dziale "Advanced Feature Menu". Możemy tam skonfigurować grupę huntingową (wskazujemy, pod który numer wewnętrzny ma dodzwonić się osoba dzwoniąca, gdy wybrany przez nią numer wewnętrzny jest zajęty).