SPA9000 - mała centralka o dużych możliwościach
- Krzysztof Jakubik,
- 07.07.2007
Bardzo ważne jest nagranie komunikatów, które centralka będzie odtwarzała osobom dzwoniącym. Możemy wykonać to w dwóch trybach - podstawowym i zaawansowanym.
Pod numerem IP przypisanym centralce znajduje się panel WWW, przez który możemy dokonać bardziej szczegółowych ustawień. Tu natrafiamy na zupełnie inny interfejs - w programie do konfiguracji wszystkie działania były szczegółowo opisane, a sam program przyjazny dla użytkownika. Panel WWW jest drugą skrajnością. Jest nieczytelny, ponury, oferuje co prawda mnóstwo ustawień, ale brakuje im opisów rozbudowanych chociaż w minimalnym stopniu. Wielokrotnie jako opisy podawane są skróty, których rozwiązania szukać należy albo w Googlach, albo w instrukcji obsługi. Ogólne wrażenie jest takie, że jeśli udało się wszystko skonfigurować poprawnie w Setup Wizard, lepiej do panelu WWW w ogóle nie wchodzić. Można wiele zepsuć. Niestety, w większości przypadków z panelem WWW jednak trzeba będzie się zmierzyć...
Tylko dla cierpliwych
Każda zmiana wprowadzona do centralki SPA9000 skutkuje restartem wszystkich telefonów z nią skojarzonych (do telefonów wysyłane są nowe ustawienia konfiguracyjne). Cecha ta jest dość denerwująca zarówno na początku, gdy wprowadzanych jest wiele zmian (każdy restart trwa parę chwil), jak i w późniejszym okresie, gdy dokonywanie operacji rekonfiguracyjnych uniemożliwia użytkownikom komfortowe korzystanie z całego systemu. Automatycznie zmusza to nas do wykonywania takich prac po godzinach pracy biura.Kolejną niedogodnością jest fakt, że wszystkie telefony muszą znajdować się w tej samej podsieci, aby być automatycznie rozpoznanymi przez SPA9000. Teoretycznie można też zarejestrować telefony w sieciach zewnętrznych (np. oddziałach w innych miastach), ale wymaga to dodatkowych ustawień VPN. Linksys obecnie pracuje nad wbudowanym klientem, który byłby w stanie obsłużyć tego typu przypadki.
Sama centralka SPA9000 ma mnóstwo funkcji, które cierpliwej osobie wynagrodzą trudy konfiguracji, a jednocześnie uczynią cały system bardzo konkurencyjnym względem podobnych, ale zdecydowanie droższych centralek IP-PBX. Możliwe jest ustawienie muzyki na czas oczekiwania na połączenie, funkcja przenoszenia rozmów pomiędzy numerami wewnętrznymi, tworzenie grup huntingowych, współdzielenie numerów wewnętrznych, przełączanie w tryb "nie przeszkadzać" itd. Dla większości firm funkcjonalność z pewnością wykracza poza podstawowe wymagania.
Od momentu wyjęcia centralki i telefonów z pudełek, przez aktualizacje firmware'u, do wykonania pierwszych połączeń, minęła ponad godzina. Dalsza konfiguracja z wykorzystaniem panelu WWW może ciągnąć się w nieskończoność. Generalnie polecamy kupno tego zestawu od firmy, która może pomóc nam w konfiguracji, bądź wręcz wykonać ją za nas. Oszczędzimy wiele cennego czasu i cierpliwości, a mimo wszystko będziemy mogli cieszyć się bardzo dobrą jakością połączeń i stabilną pracą całego systemu.
Producent: Linksys (www.linksys.pl)
Zalety:
- bogata funkcjonalność
- stabilna praca, wbudowany system IVR
- łatwa konfiguracja wstępna za pomocą oprogramowania Setup Wizard
Wady:
- brak możliwości obsługi więcej niż 16 telefonów
- brak możliwości obsługi linii ISDN
- skomplikowany i nieczytelny panel ustawień zaawansowanych
- konieczność restartu wszystkich dołączonych telefonów przy zmianach konfiguracyjnych centralki
Ceny elementów serii Linksys Voice System
- Centralka SPA9000 - 1190 zł
- Licencja na 16 telefonów IP - 750 zł
- Moduł PSTN SPA400 - 966 zł
- Telefon SPA901 - 256 zł
- Telefon SPA921 - 378 zł
- Telefon SPA922 - 475 zł
- Telefon SPA941 - 437 zł
- Telefon SPA942 - 549 zł
- Telefon SPA962 - 1024 zł