SOA: marzenia o wspólnym języku biznesu i IT

Odpowiedź na te pytania wymaga odpowiedniego zarządzania (governance). Zarządzanie takie musi obejmować procesy i reguły polityki zarówno sfery biznesowej, jak i IT. Administrowanie jest bardzo istotne, ponieważ autonomiczne komponenty wielokrotnego użytku są wzajemnie wykorzystywane przez inne tego samego rodzaju, autonomiczne komponenty, potencjalnie pochodzące od różnych dostawców. Dochodzą do tego sprawy takie jak bezpieczeństwo, niezawodność i dostępność, niezwykle ważne, kiedy w ramach SOA projektowane są aplikacje i procesy biznesowe mission-critical.

Określenie istoty biznesu i wdrożenie adekwatnego zarządzania SOA wymaga nie tylko technologii, ale także zmiany sposobu współpracy IT i biznesu. Organizacje powinny przyjąć jasno zdefiniowane role w ramach organizacji, pozwalając udziałowcom procesów biznesowych na wzajemne zrozumienie celów i zadań.

Marek Kucharski Prezes Zarządu Parasoft SA

Aby inicjatywa SOA nie stała się jeszcze jednym symbolem niespełnionych nadziei, ważne, by tworzone usługi charakteryzowały się dużą elastycznością we współpracy z innymi serwisami, dużą niezawodnością oraz aby były tworzone z myślą o wielokrotnym używaniu w różnych procesach biznesowych. Nie należy także oczekiwać, że kompleksowa architektura SOA zostanie wdrożona z dnia na dzień. Jej zaletą, w porównaniu z systemem zintegrowanym, jest możliwość stopniowego wprowadzania, krok po kroku, każdorazowo jednak z określoną wartością dodaną.

SOA - pierwsze kroki

Pierwszym krokiem w budowaniu SOA jest zrozumienie celów biznesu, aby mieć jasną wizję tego, czym SOA jest i jaką wartość przedstawia dla biznesu.

Do osiągnięcia takiej wizji i zbudowania usług, które tę wizję wspierają, firmy muszą rozpoznać zarówno ludzki aspekt transformacji SOA, jak i zarządzanie cyklem życia usług. Można to zrobić, ustalając mapę drogową dla procesów i polityk oraz definiując wymagania dotyczące standardów architektonicznych. W tym celu dobrze jest powołać grupy interdyscyplinarne, które uzgodnią istotę działalności gospodarczej - wyobrażenia i model biznesu - i oszacują efektywność oraz sposób konstruowania systemu tak, aby ściśle odzwierciedlał model biznesu w architekturze, która reaguje na zmiany.

Z chwilą uzgodnienia mapy drogowej, można zacząć budować procesy i usługi ukierunkowane na biznes i dekomponować je na autonomiczne usługi nadające się do wielokrotnego użytku (reusable), wykorzystując w tym celu narzędzia modelowania.

Bieżące styki integracyjne mogą być także definiowane z użyciem rozwiązań Business Process Management, wykorzystujących web services. BMP proponuje model, który zapewnia analitykom biznesowym możliwość definiowania procesów w kategoriach biznesowych, co daje w wyniku możliwość przejmowania i zarządzania całym cyklem życia procesu przez użytkowników niezwiązanych z technologiami IT.

SOA ma zapewnić usługi wielokrotnego użytku, które wykonują funkcje biznesowe i zapewniają dobre fundamenty dla implementacji scenariuszy integracji, mogących rozwiązać problemy zarządzania i aranżacji złożonych procesów biznesowych.

Procesy biznesowe mogą wpływać na usługi w przedsiębiorstwie i te same procesy mogą być także eksponowane jako usługi i wykorzystywane w ramach aplikacji. W rezultacie zarządzanie procesami biznesowymi (BMP) staje się często częścią konstrukcji SOA, w której procesy biznesowe są postrzegane jako nowy rodzaj usług. Te usługi wielokrotnego użytku mogą odzwierciedlać zadania biznesowe, takie jak otwarcie i kontrola kont, weryfikowanie transakcji kart kredytowych, czy też przetwarzanie zamówień.

Aby aplikacja lub produkt do zarządzania procesami biznesowymi mogły korzystać z istniejących reguł połączeń, konieczne jest opublikowanie, czy też skatalogowanie tego, co może być odnalezione, czyli takich elementów, jak: nazwa, opis, dostępność, koszt itp. W przeszłości ten rodzaj funkcjonalności był zaszyty w kodzie i wymagał długich cykli zmian w IT.

Podejście projektowe SOA skupia się na podniesieniu wartości inwestycji poczynionych już w pewne technologie - przez zapewnienie narzędzi eksponujących w sposób standaryzowany w istniejącym lub nowym systemie zarówno logiki biznesowe, jak i dane. Na przykład usługa "poziom ryzyka" bierze pod uwagę wiele złożonych reguł biznesowych w celu wygenerowania jakiejś oceny ryzyka. Załóżmy, że klient banku ma kiepską historię kredytowania - opóźnienia płatności sięgające miesięcy i niespłaconą pewną liczbę pożyczek - wtedy ocena ryzyka będzie wysoka. Proces biznesowy zatwierdzania kredytu może zażądać takiej usługi przy każdym przetwarzaniu wniosku o kredyt.

Dostawcy rozwiązań i usług SOA

Koncepcja SOA jest na tyle atrakcyjna, że główni gracze na rynku oprogramowania oferują technologie, a także wsparcie techniczne z tego obszaru. Są wśród nich: BEA Systems (rodzina produktów WebLogic, AquaLogic i Tuxedo), Cisco (Service-Oriented Network Architecture), IBM (IBM SOA Foundation), Microsoft (Microsoft Application Platform), Oracle (Oracle SOA Suite), SAP (Enterprise Services Architecture) oraz Sun Microsystems (Java Composite Application Platform Suite).

Co więcej, jeżeli taka złożona reguła potrzebuje zmiany, można zarządzać regułami biznesowymi niezależnie od procesów biznesowych czy aplikacji, wykorzystując zarządzanie zasadami polityki do wykonania zmian w regułach bez nadmiernego włączania w ten proces IT.


TOP 200