SMSy – popularny wektor ataku

Hakerzy coraz częściej biorą na cel urządzenia mobilne i wykorzystują kanał SMS do propagowania niebezpiecznych linków. Dlaczego? Ponieważ to za pośrednictwem smartfonów robimy już ponad 40% zakupów online.

Fot. IDG

Smartfony są coraz częściej wykorzystywane do dokonywania płatności oraz robienia zakupów online. Jak wynika z danych eMarketer w ubiegłym roku za pośrednictwem telefonów dokonano w sklepach internetowych zakupów o łącznej wartości 314 mld dolarów, co stanowi ponad 44 % całkowitej sprzedaży online. W 2016 roku było to jedynie 114 mld dolarów. Nic dziwnego, że w poszukiwaniu nowych sposobów na namierzenie ofiar i rozpowszechnianiu złośliwych kampanii cyberprzestępcy sięgają do naszych kieszeni, gdzie znajduje się urządzenie mobilne.

Według informacji zebranych przez firmę Bitdefender, każdego miesiąca użytkownik smartfona otrzymuje średnio 91 linków, zarówno tych bezpiecznych, jak i niebezpiecznych.

Zobacz również:

  • Bezpieczeństwo w chmurze publicznej nadal priorytetowe
  • Menedżer haseł - na które rozwiązanie warto postawić w 2024 roku
  • Usługa WhatsApp uruchamiana na urządzeniach iOS będzie bardziej bezpieczna

Wiele cyberataków zaczyna się od kliknięcia w link i dzieje się to niezależnie do tego czy napastnicy chcą w ten sposób nakłonić adresata wiadomości do ujawnienia wrażliwych danych bądź przekonać do zainstalowania złośliwego oprogramowania. Najnowsze dane pochodzące z systemów telemetrycznych Bitdefendera odnotowały 54 % wzrost złośliwych aplikacji przechwyconych przez rozwiązania chroniące smartfony pomiędzy pierwszą połową listopada i grudnia 2021. Telemetria pokazuje, że użytkownicy telefonów są bardzo podatni na linki otrzymane za pośrednictwem aplikacji do przesyłania wiadomości czy klientów poczty e-mail, a nawet przeglądarek.

Spośród wszystkich przypadków, które wywołały alert o oszustwach, wiadomości SMS i powiadomienia mają prawie równe wartości procentowe, odpowiednio 48 i 52 %.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200