SIP zbiera żniwo

Cisco zmienia reguły gry

Potwierdzeniem tego trendu jest to, co na Voice Con Spring 2006 pokazało Cisco Systems. Sam John Chambers, prezes firmy, prezentował system komunikacyjny Call Manager 5.0 (UCM - Unified Call Manager), który wraz z rozwiązaniami towarzyszącymi tworzy system zintegrowanej komunikacji nazywany przez firmę Cisco Unified Communications System. Kluczową nowością wersji 5.0 jest dodatkowy moduł Unified Presence Server oraz - na razie tylko na rynku amerykańskim i w Wlk. Brytanii - zintegrowane z UCM narzędzia do analizy ruchu.

UCM potrafi komunikować się przez dotychczas obsługiwany protokół SCCP, jak i poprzez standardowy protokół SIP. Komunikacja za pośrednictwem SIP jest możliwa między serwerami UCM, włącznie z obsługą mechanizmu przełączania klientów na zapasowy serwer w przypadku awarii serwera podstawowego (Cisco SRST - Survivable Remote Site Telephony). Cisco przygotowało już nowy firmware dla swoich stacjonarnych (Ethernet) i mobilnych (Wi-Fi) telefonów IP. Klienci będą mogli wybrać, czy chcą korzystać z SCCP, czy też z SIP. Oczywiście, możliwe będzie równoległe korzystanie z telefonów obsługujących jeden i drugi protokół.

Wraz z nowym Call Managerem Cisco wprowadza na rynek nowe rozwiązania klienckie. Cisco Unified Personal Communicator (patrz str. 33) to całkiem nowa aplikacja komunikacyjna dla komputerów z systemem Windows. Obsługuje zarówno SIP, jak i SCCP. Cisco Unified Personal Communicator umożliwia nawiązywanie rozmów głosowych, telekonferencji wideo oraz rozmów tekstowych z innymi urządzeniami lub aplikacjami obsługującymi SIP lub SCCP. Co ciekawe, nie tylko za pośrednictwem UCM, ale również poprzez Microsoft Live Communications Server. To bardzo duża zmiana w podejściu Cisco.

Cisco Unified Personal Communicator komunikuje się z Cisco Presence Server, przekazując do niego informacje o dostępności użytkownika i wskazanych przez użytkownika preferowanych formach kontaktu, które z kolei przekazywane są do pozostałych aktywnych klientów. Taką możliwość mają obecnie wszystkie urządzenia i aplikacje Cisco. Wraz z wprowadzeniem na rynek Cisco Unified Communications System firma dokonała zmian łącznie w 36 produktach, by umożliwić im bezproblemową współpracę w ramach nowego ekosystemu aplikacyjnego (m.in. Unity, Unity Connection, IP Communicator, Video Advantage, MeetingPlace Express).

Wprowadzając obsługę SIP do Call Managera Cisco otworzyło drzwi dla partnerów i konkurentów. Firma stworzyła program SIP-Certified, w ramach którego nadaje produktom certyfikaty zgodności. Wiadomo już, że UCM wraz z Presence Server może współpracować z Microsoft Office Communicator, który wejdzie na rynek wraz z premierą Microsoft Office 2007 w drugiej połowie br. Wcześniej, bo w okolicy kwietnia br., na rynek trafią telefony Nokia z programowym klientem SIP. Wsparcie ogłosił już także Research In Motion (urządzenia BlackBerry).

Microsoft w gronie partnerów

Microsoft współpracuje z Cisco, integrując swój serwer z klientami Cisco i swoje oprogramowanie klienckie z jego serwerami komunikacyjnymi, ale ani na chwilę nie przestaje walczyć o własną pozycję. Zwłaszcza w przypadku mniejszych firm Microsoft zamierza walczyć o wdrożenia Office Live Communication Server "bez pomocy" Cisco, za to z partnerami, na których może mieć bardziej przemożny wpływ. Na konferencji Voice Con Spring 2006 Microsoft poinformował o nawiązaniu współpracy ze wszystkimi ważniejszymi konkurentami Cisco w dziedzinie systemów komunikacyjnych, wśród których są m.in. Alcatel, Nortel, Avaya, Siemens, Mitel, Citrix oraz NEC.

Współpraca z Alcatelem polega w pierwszym rzędzie na integracji Microsoft LCS z oprogramowaniem Genesys przeznaczonym dla wielkich korporacyjnych telecentrów. Mitel i NEC integrują z LCS swoje serwery statusu użytkowników (odpowiedniki Cisco Presence Server), zaś Nortel powiązał z LCS swoje produkty z serii Converged Office. Z kolei Siemens wiąże nadzieje z inicjatywą, w ramach której jego produkty desktopowe do komunikacji głosowej, telekonferencji wideo, oprogramowanie do współpracy online, a także jego własny serwer statusu użytkowników zostaną ściśle zintegrowane z LCS.

<hr size=1 noshade>Nowe rozdanie

Rozmowa z Clivem Sawkinsem, dyrektorem ds. produktów komunikacji zintegrowanej w regionie EMEA w Cisco Systems.

Unified Personal Communicator to całkiem nowa jakość w ofercie Cisco, ale wiele jego funkcji znamy już z produktów konkurencyjnych. Czy jest w tym rozwiązaniu coś co wyróżnia je na tle innych?

SIP zbiera żniwo

Clive Sawkins

Całkiem sporo. Weźmy np. przeszukiwanie bazy kontaktów. W wielu firmach bazy kontaktów są naprawdę spore, funkcja wyszukiwania będzie bardzo pomocna, wprowadziliśmy ją zresztą po konsultacjach z klientami. Kolejna sprawa to łatwy wybór preferowanego urządzenia - tego konkurencja nie ma. Mamy też coś, co nas nie tylko wyróżnia, ale jest naprawdę bardzo użyteczne. Chodzi o możliwość wspólnego przeglądania dokumentów online za pomocą mechanizmu "przeciągania i upuszczania". To nie koniec. Na rozmowy przychodzące można odpowiadać pisząc na klawiaturze tekst, który zostanie odczytany dzwoniącemu przez mechanizm konwersji tekstu na mowę.

To bardzo interesujące, ale nie wszyscy decydenci będą przekonani, że takie funkcje są pracownikom niezbędne. Dlaczego firmy miałyby zacząć masowo wdrażać Cisco Unified Communications System?

To jest kwestia spojrzenia na efektywność komunikacji. Dzięki naszym rozwiązaniom po raz pierwszy firmy mają możliwość przestać wydzwaniać na różne urządzenia, których liczba w otoczeniu każdego pracownika rośnie. Zintegrowana komunikacja oznacza, że dzwoni się do użytkownika, na jego numer, a nie na to czy inne urządzenie. O tym, gdzie się dodzwonimy, zadecyduje Unified Call Manager. Na tym polega cała rewolucja, a to dopiero jej początek.

Jak to się stało, że dogadaliście się Państwo z Nokią w sprawie umieszczenia klienta Unified Call Manager na telefonach tej firmy?

Ta współpraca opłaca się zarówno nam, jak i Nokii, a poza tym Nokia może współpracować nie tylko z nami. Telefony Nokia z serii E, które pojawią się na rynku prawdopodobnie w kwietniu br. będą obsługiwać zarówno łączność GSM i 3G, jak i WLAN. To już nie są wyłącznie telefony i nie można ich tak traktować - to wielofunkcyjne urządzenia komunikacyjne. Na telefonach z serii E zainstalowany będzie nasz klient SIP ze zintegrowanym klientem VPN. Możliwy też będzie automatyczny roaming między sieciami GSM i WLAN. Gdy aparat znajdzie się w zasięgu stacji dostępowej WLAN automatycznie wszystkie rozmowy będą przekierowane na sieć wewnętrzną, z pominięciem sieci GSM.

Rozmawiał Tomasz Marcinek


TOP 200