SIP – przyszłość komunikacji zintegrowanej

SIP działa idealnie w zastosowaniach, takich jak: rozmowy telefoniczne, wewnętrzna komunikacja, konferencje audio-wideo. WebRTC potrafi omawiane rozwiązania przenieść na poziom dostępu ze strony sieci WWW. W praktyce WebRTC nadal potrzebuje protokołu, który zapewni zestawienie sesji komunikacyjnej. Tym protokołem może być SIP. SIP może istnieć bez Web-RTC, natomiast WebRTC powinno wykorzystywać mechanizmy SIP.

KRYTERIA WYBORU ROZWIĄZANIA UC SIP

Wybór rozwiązania UC SIP nie jest łatwy. W zasadzie sprowadza się do określenia sposobu dostarczenia usługi oraz zestawienia zakresu funkcjonalności. Możemy mieć do czynienia z systemem zainstalowanym w organizacji, zarządzanym samodzielnie przez organizację lub dostawcę rozwiązania. Spotyka się systemy zarządzane zdalne przez dostawcę usług lub samodzielnie przez organizację, utrzymywane w centrum danych dostawcy. Możemy także wykorzystywać system w formie usług, które oferowane są poprzez chmurę UCaaS. Jeżeli chodzi o SIP, mamy dwa typy rozwiązań. Pierwsze to rozwiązania, które są aktualizowane do obsługi SIP. Drugie to rozwiązania od podstaw zbudowane na bazie SIP. Integracja części funkcjonalności w rozwiązaniu UC jest dość skomplikowana, jeżeli nie jest w całości oparta na SIP.

Duże organizacje będą przeważnie wybierały rozwiązania umiejscowione we własnej serwerowni, ewentualnie umiejscowione w centrum danych, natomiast niewielki organizacje powinny skupić się na wyborze odpowiedniego rozwiązania UCaaS. Nie wszystkie rozwiązania UCaaS wspierające SIP będą podobne. Dobrze jest więc przejrzeć funkcjonalności danego systemu przed ostatecznym wyborem. Warto też zwrócić uwagę na funkcjonalności, którymi powinien charakteryzować się system UC SIP. Większość platform UC wspiera połączenia wideo, a także konferencje wideo. Transmisja wideo świadczy o trochę wyższym niż standardowy poziomie zaawansowania rozwiązania. W przypadku funkcjonalności określającej dostępność, użytkownik powinien otrzymywać dostęp do panelu kontrolnego, który wyświetli informacje o dostępności pozostałych użytkowników.

SIP – przyszłość komunikacji zintegrowanej

Funkcjonalność IM w dużych biurach także może być przydatna do badania dostępności określonych pracowników. Szczególnie UC SIP może być przydatne dla firm wspierających BYOD (Bring Your Own Device). Pozwala to wykorzystać telefony pracowników jako system telefoniczny w ramach organizacji. Dodatkową zaletą UC może być zdolność do przekierowania połączeń z telefonów biurkowych na telefony mobilne pracowników. W przypadku wykorzystania systemu UC w powiązaniu z technologią SIP, otrzymujemy możliwość wirtualnego przydziału numerów telefonów, dowolnego przemieszczania i współdzielenia numeracji.

CZY WARTO POSTAWIĆ NA SIP?

SIP jest podstawą wielu rozwiązań zawartych w systemach zunifikowanej komunikacji. Rozwiązania biznesowe telefonii coraz częściej doceniają rozwiązania SIP. Rolę odgrywają nie tylko niższe koszty w stosunku do tradycyjnych rozwiązań telefonii, ale także możliwość integracji z korporacyjnymi aplikacjami, redundancja pomiędzy lokalizacjami, elastyczne sterowanie ruchem telefonicznym. Dodatkowe korzyści łatwo wymienić: telefonia głosowa i wideo, wewnętrzne wiadomości, media strumieniowe, konferencje wideo, ruch multicast. Sesja może zostać potraktowana jako dwukierunkowa rozmowa telefoniczna lub sesja konferencyjna wideo, może także zostać wykorzystana jako element e-commerce, gdzie klikamy na stronie, i automatycznie pojawia się możliwość zadzwonienia lub przekazania komunikatu, bazując na środowisku IP.

SIP realizuje przewagę konkurencyjną w stosunku do innych rozwiązań dzięki otwartości standardu oraz obsłudze mediów różnego typu. Otwartość protokołu SIP sprawia, że organizacje mogą zdecydować się na indywidualny wybór sprzętu i oprogramowania. Współdzielenie komunikacji pomiędzy różnymi usługami może być skomplikowane, ale w środowisku SIP wszystkie urządzenia pracują jako część jednego systemu. Użytkownicy są osiągalni poprzez małą liczbę adresów, łatwo przenosić komunikację z jednego biurka na inne. Systemy SIP potrafią łączyć się z innymi urządzeniami SIP, platformami i aplikacjami. Implementacja takiego wdrożenia może być szybsza i łatwiejsza. Drugą wartością jest możliwość obsługi różnego typu mediów. Dodanie opcji komunikacji w postaci wideo czy czat nie wymaga dodatkowej infrastruktury.


TOP 200