SAP kieruje uwagę na sektor MŚP w Polsce

Podczas konferencji SAP Technology Forum w Sopocie ogłoszono polską lokalizację chmurowego systemu ERP niemieckiego dostawcy. SAP zamierza zawalczyć o segment małych i średnich przedsiębiorstw.

SAPS/4 HANA Cloud to chmurowa wersja znanego pakietu ERP, obsługującego najważniejsze procesy biznesowe przedsiębiorstwa. Lokalizacja systemu objęła tłumaczenie na język polski oraz wprowadzenie niezbędnych elementów funkcjonalnych, wynikających z krajowych rozwiązań prawnych i podatkowych, np. JPK VAT. Celem dostosowania flagowego systemu ERP SAP do polskiego kontekstu jest uzyskanie możliwości dotarcia do klientów spoza segmentu wielkich firm, korporacji i najważniejszych instytucji sektora publicznego czy użyteczności publicznej.

"Dostępność S/4 HANA w chmurze publicznej uzupełnia nasza ofertę w zakresie rozwiązań ERP. Jest dedykowana w szczególności dla tych firm, które stawiają na maksymalną standaryzację, szybki time-to-market i minimalizację kosztów. Rozwiązanie pozwala firmom analizować przyszłość, automatyzować większość manualnych zadań i integrować dane z wiele źródeł informacji" - mówi Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska. Skierowanie uwagi na sektor MŚP oznacza, że sprzedaż do klientów korporacyjnych - tradycyjnych odbiorców rozwiązań SAP - to już za mało, by utrzymać zadowalające wzrosty przychodów.

Zobacz również:

Z chmurą między małe i średnie firmy

Ralph Schoepfer, Senior Director Global Center of Excellence for SAP S/4HANA Cloud, opowiada o właściwościach systemu.

Ralph Schoepfer, Senior Director Global Center of Excellence for SAP S/4HANA Cloud, opowiada o właściwościach systemu.

Podobnie jak szereg innych dostawców aplikacji biznesowych, SAP stawia na ofertę w chmurze. Z perspektywy klientów zalety rozwiązań chmurowych to m.in.: skalowalność, elastyczność, wysoka (co do zasady) dostępność usług czy łatwość replikowania środowisk. Część firm ceni sobie także możliwość przeniesienia ciężaru z wydatków inwestycyjnych (CAPEX) na operacyjne (OPEX), ponieważ umożliwia im to większą kontrolę nad alokacją zasobów oraz łatwiejsze wycofanie się lub zmniejszenie nakładów na rzadziej używane rozwiązania. Całkowity koszt posiadania (ang. total cost of ownership, TCO) rozwiązań w chmurze w stosunku do systemów on-premise zależy natomiast od specyficznych warunków i potrzeb.

Polskie firmy i instytucje coraz chętniej przenoszą swoje dane i systemy w chmury. Według raportu Computerworld TOP200, rynek publicznej chmury obliczeniowej w Polsce wart był w 2017 roku 860,8 mln zł, tj. o blisko 18% więcej, niż rok wcześniej. Mimo wciąż relatywnie niskiej wartości, dojrzałość usług chmurowych oraz ich udział w przychodach dostawców rokrocznie rosną, w dużej mierze kosztem rynków integracji i utrzymania. Penetracja zarówno rozwiązań chmurowych, jak i systemów ERP, wciąż pozostaje niska wśród małych i średnich polskich firm. Według danych GUS, w 2017 roku z płatnych usług w chmurze obliczeniowej korzystało raptem 10% polskich przedsiębiorstw, w tym: 7,6% małych, 17,2% średnich oraz 37,1% dużych firm. System ERP w 2015 roku posiadało ogółem 20,9% polskich przedsiębiorstw, w tym: 14,2% małych, 46,5% średnich i 82,2% dużych firm).

Przytoczone powyżej dane tłumaczą, dlaczego SAP zdecydował się na walkę o sektor MŚP. Duży potencjał rozwoju polskiego rynku ERP oraz rosnąca popularność chmury obliczeniowej to jednak nie wszystkie argumenty. Z punktu widzenia dostawców chmura publiczna jest szczególnie pożądaną formułą świadczenia usług z racji na łatwość wdrażania i utrzymywania. Kluczowe są tu: standaryzacja, kontrola nad wykorzystaniem oprogramowania oraz tempo dostarczania poprawek i nowych funkcji (SAP wprowadza aktualizacje do usług cloudowych w trybie kwartalnym, z kolei dla systemów on-premise - w rocznym). Możliwość utrzymywania zwiększonej kontroli nad oprogramowaniem jest dla SAP szczególnie istotna w kontekście nieudanych projektów wdrożeniowych on-site, z którymi zmagali się klienci firmy. Najgłośniejszą porażką we wdrażaniu oprogramowania SAP w ostatnim czasie było porzucenie przez niemiecką sieć sklepów Lidl trwających od blisko lat przygotowań do uruchomienia SAP for Retail. Nieudany projekt pochłonął 500 mln euro.

Podczas konferencji w Sopocie dało się usłyszeć głosy, że SAP nie zawsze był zadowolony z jakości pracy co poniektórych integratorów swojego oprogramowania. W efekcie firma zamierza przeprowadzić cykl szkoleń dla integratorów oraz częściej kierować własnych konsultantów bezpośrednio do pracy przy realizacji wybranych projektów.

SAP Technology Forum 2018

Coroczna konferencja SAP odbyła się w dnia 11-12 września br. w Sopocie. W wydarzeniu udział wzięło ponad 500 osób. W agendzie znalazły się punkty dotyczące najnowszych trendów technologicznych, case studies wdrożeń SAP oraz premier produktowych dostawcy. Wystąpienia przygotowały m. in.takie firmy, jak: EY, Google, Żabka Polska, DHL, LPP, Amica SA, InterCars, Herbapol Wrocław.