SAP: Technologia in-memory odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego biznesu
- Piotr Waszczuk,
- 10.11.2011, godz. 15:06
Zastosowanie rozwiązań bazujących na technologii in-memory ma przynieść zwiększenie szybkości analiz biznesowych o kilka rzędów wielkości. Zdaniem przedstawicieli kierownictwa SAP w gronie użytkowników systemów analitycznych HANA znaleźć można przypadki wzrostu wydajności operacji analitycznych nawet o kilkadziesiąt tysięcy razy.
Na rozwiązaniach in-memory opiera się m.in. zapowiedziana w dniu wczorajszym platforma bazodanowa SAP NetWeaver Business Warehouse. Przedstawiciele SAP zapewniają, że rozwiązanie może z powodzeniem przejąć rolę typowej hurtowni danych działającej na potrzeby systemów wspierających zarządzanie. Zdaniem ekspertów to pierwszy krok w kierunku uniezależnienia systemów transakcyjnych SAP od klasycznych rozwiązań bazodanowych - z rozwiązaniami Oracle na czele. Władze SAP zapewniają jednak, że środowisko HANA pozostanie jedynie dodatkową alternatyną dla innych rozwiązań bazodanowych.
Zobacz również:
Do 100 tys. razy szybciej
Z wcześniejszych deklaracji przedstawicieli SAP wynika, że wykorzystanie architektury HANA do przetwarzania danych transakcyjnych może skutkować nawet stukrotnym wzrostem wydajności w porównaniu do możliwości klasycznych hurtowni danych. Powołując się na przykład firmy Colgate-Palmolive, podczas ostatniego dnia konferencji SAPPHIRE NOW Vishal Sikka podkreślał jednak, że w wielu przypadkach - w zależności od rodzaju danych, a także zakresu i rodzaju analizy - możliwe jest istotnie większe skrócenie czasu przetwarzania danych. "Wdrożenie mechanizmów HANA w obszarze szczegółowej analizy rentowności firmy Colgate-Palmolive przyniosło tysiąckrotne zwiększenie szybkości prowadzenia analiz, a więc także istotne skrócenie czasu oczekiwania na istotne informacje zarządcze" - mówi Vishal Sikka. Jeszcze większe wzrosty wydajności mają być jednak możliwe w kontekście zastosowania, opartych na platformie HANA, wyspecjalizowanych narzędzi biznesowych. "Prawdziwym przełomem było jednak wykorzystanie możliwości HANA w kontekście analiz na potrzeby programu lojalnościowego japońskiej firmy Yodobashi Camera. Wzrost wydajności sięgnął tu aż 100 tys. razy. Zamiast trwających ok. 3 dni obliczeń prowadzonych na bazie danych systemu transakcyjnego SAP ERP obecnie przetworzenie informacji na temat zakupów zrealizowanych przez 5 mln członków programu lojalnościowego firmy Yodobashi zajmuje ok. 2 sekund" - dodaje Vishal Sikka.
Specyficzne analizy biznesowe
Pod kątem specyficznych potrzeb biznesowych rozwijane jest także oprogramowanie analityczne SAP. Podczas konferencji SAPPHIRE NOW przedstawiciele niemieckiego koncernu poinformowali o wprowadzeniu na rynek kolejnych rozwiązań linii Business Objects przeznaczonych do obsługi wybranych procesów biznesowych. I tak, do oferty SAP dołączyły rozwiązania wspierające zarządzanie efektywnością procesów zaopatrzenia, narzędzia wspomagające planowanie operacyjne oraz zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw.
W ofercie SAP Business Objects znalazły się także nowe rozwiązania wspierające analizę efektywności działań promocyjnych. Równolegle przedstawiciele SAP poinformowali o rozszerzeniu typowej funkcjonalności środowiska SAP HANA m.in. o szereg narzędzi wykorzystywanych do prognozowania zdarzeń w oparciu o dane historyczne. Bezpośrednio do platformy in-memory włączone zostały m.in. algorytmy związane z prognozowaniem opartym na regresji liniowej i drzewami decyzyjnymi, a także funkcje statystyczne.