SAP Polska przedstawił strategię na najbliższe dwa lata

Tematem przewodnim IV Ogólnopolskiego Kongresu SAP były usługi elektroniczne zorganizowane wokół mySAP.com Marketplace.

SAP Polska, podczas IV Ogólnopolskiego Kongresu SAP, przedstawił swoje plany na najbliższe dwa lata. W tym czasie firma zamierza oprzeć swoją strategię na trzech podstawowych elementach. Pierwszy z nich to koncentracja na pięciu branżach: telekomunikacji, energetyce (dystrybucyjnej i wytwórczej), bankowości, przemyśle i sektorze publicznym, obejmującym ochronę zdrowia, obronność i administrację.

<B>Dla małych, przez Internet</B>

Drugi element strategii polskiego oddziału SAP związany jest z silniejszym wejściem na rynek średnich przedsiębiorstw. "Do tej pory wszyscy więksi producenci systemów MRP II/ERP interesowali się największymi instalacjami. Podczas gdy na Zachodzie rynek średnich przedsiębiorstw jest bardzo prężny, generując większą część dochodów producentów oprogramowania wspierającego zarządzanie. W Polsce już wkrótce będziemy mieli do czynienia z podobną tendencją" - mówił Grzegorz Kozłowski, dyrektor generalny SAP Polska.

Sposobem wejścia na rynek średnich firm ma być oferowanie przez partnerów SAP dedykowanych branżowo, prekonfigurowanych systemów SAP R/3 oraz oferowanie usług typu Application Hosting, czyli możliwości wynajmowania aplikacji za pośrednictwem Internetu, bez konieczności zakupu licencji. Usługi tego typu zamierza oferować m.in. Hektor.

<B>Elektroniczne społeczności</B>

Trzeci element strategii SAP to próba stworzenia w Polsce społeczności elektronicznej (e-community), obejmującej przedsiębiorstwa dokonujące między sobą transakcji elektronicznych. "Do tej pory w przypadku systemów MRP II/ERP mieliśmy do czynienia z systemami wyspowymi, obsługującymi jedynie procesy wewnętrzne. Prawdziwy potencjał informatyki zostanie osiągnięty wtedy, gdy wiele przedsiębiorstw wykorzystujących ten sam system będzie komunikować się i prowadzić transakcje drogą elektroniczną" - przekonuje Grzegorz Kozłowski.

Firma SAP rozpoczęła na świecie już na przełomie roku tworzenie tego typu rynków elektronicznych w branży medycznej (wspólnie z Neofarma.com), chemicznej i farmaceutycznej (głównie na rynku niemieckim) oraz naftowej i gazowej (wraz z firmą Statoil). W celu tworzenia i obsługi rynków elektronicznych SAP utworzył spółkę zależną SAPmarkets z centralą w Palo Alto (Kalifornia). Rozpocznie ona działalność w maju br. SAP planuje zainwestować w SAPmarkets ok. 500 mln euro.

<B>Mój SAP</B>

W budowie elektronicznych społeczności pomóc ma promowane przez SAP od maja 1999 r. rozwiązanie mySAP.com, szczególnie mySAP.com Marketplace, będące - jak to określają przedstawiciele SAP - "pełnokrwistą aplikacją typu business-to-business", umożliwiającą wejście przedsiębiorstw w świat Internetu, współpracę rynkową i budowanie więzi z partnerami. "Świat oszalał na punkcie Internetu, od tego nie ma odwrotu. Za rok, dwa lata podobne szaleństwo obejmie również Polskę. Czas w Internecie biegnie 7 razy szybciej" - dodał entuzjastycznie dyrektor generalny SAP Polska.

Tegoroczny kongres SAP zgromadził w Warszawie ok. 700 uczestników z 300 firm, w tym - po raz pierwszy - firmy oferujące rozwiązania komplementarne do R/3. "Świat zmienia się bardzo szybko. Nikt nie wie, jak rynek producentów systemów MRP II/ERP będzie wyglądał za dwa, trzy lata. Tego typu spotkania pozwalają na wymianę poglądów i próbę wspólnego odgadnięcia przyszłości. Dobrze że formuła kongresu zmienia się, od promowania rozwiązań organizującej je firmy, w kierunku rozważań nad nowymi metodami zarządzania i modelami biznesowymi" - stwierdził jeden z uczestników kongresu.