SAP Forum 2014: trzeba stawiać na innowacyjność

Trzydniowa konferencja odbyła się pod hasłem “Innovation through simplification”.

SAP Forum 2014: trzeba stawiać na innowacyjność

SAP Forum 2014

Odbywające się w Sopocie, tegoroczne SAP Forum, zostało w zasadzie zdominowane przez temat innowacyjności. Nowa prezes firmy, Kinga Piecuch, podkreśliła, że ta cecha wpisana jest w DNA SAP. Otwierając konferencję mówiła również, że kierowana przez nią firma zaprezentuje nowe podejście do sposobu, w jaki prowadzi biznes.

Przede wszystkim, SAP zamierza się skoncentrować na długofalowej współpracy ze swoimi klientami i budowie relacji opartych na zaufaniu. Podpisanie umowy i dostarczenie wybranego produktu ma według niej być początkiem takich relacji, a nie ich końcem. Prezes powiedziała również, że firma będzie budowała kompetencje w poznawaniu swoich klientów i ich biznesu. SAP ma również zwiększyć zatrudnienie; firma zamierza pozyskać ekspertów, którzy doskonale rozumieją potrzeby biznesu, jego poszczególnych gałęzi.

Zobacz również:

  • Jak wymienić używane urządzenia firmowe na zniżkę na nowy sprzęt? Sprawdź, jak działa odkup sprzętu w iMad!

O innowacyjności – tym razem w modelach biznesowych – w trakcie specjalnego panelu, dyskutowali również goście zaproszeni na konferencję. Byli wśród nich Piotr Muszyński (Wiceprezes Zarządu Orange Polska), Profesor Witold Abramowicz (Kierownik Katedry Informatyki Ekonomicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), oraz Bogdan Dobrzeniecki (Dyrektor w Dziale Doradztwa Biznesowego, EY).

Wnioski płynące z panelu dyskusyjnego nie były jednak specjalnie optymistyczne. Profesor Abramowicz zwrócił uwagę na fakt, iż Polska jest krajem o najniższym współczynniku innowacyjności w UE i najniższym poziomie wydatków na R&D. Dodał przy tym, że Polacy tracą także swoje najważniejsze dotychczasowe atuty. Po 1989 roku cechowaliśmy się entuzjazmem, a jednocześnie byliśmy tanią i stosunkowo dobrze wykształconą silą roboczą. Entuzjazm jednak już w nas wygasa, wykształcenie mamy coraz gorsze, a koszt naszej pracy rośnie z upływem lat. Musimy więc stawiać na innowacyjność.

Tymczasem Dobrzeniecki podkreślał, że największe polskie przedsiębiorstwa (Orlen, KGHM, Grupa Azoty) nie posiadają „interfejsu” umożliwiającego nawiązanie współpracy z uczelniami. Firmy te, jego zdaniem, muszą posiadać zespół lub lidera, którzy rozumieją potrzeby biznesu, a jednocześnie są w stanie prowadzić merytoryczne rozmowy ze środowiskiem akademickim. Takie osoby nazwał nawet „sponsorami innowacyjności” i powiedział, że najlepiej byłoby, gdyby znajdowały się na poziomie zarządu, w przeciwnym razie sam temat innowacyjności może w firmie umrzeć.

Prezes Muszyński odpowiedział, że innowacyjność w modelach biznesowych to nowa kompetencja, którą firmy musza budować i mieć ją jako „core” swojej strategii. Zaznaczył przy tym, że u operatorów telekomunikacyjnych, warstwa infrastrukturalna coraz częściej oddziela się od usługowej – usługi dostarczają takie firmy, jak Whatsapp Inc. Wymusza to zupełnie inny sposób myślenia o biznesie.

Orange, zdaniem prezesa, stara się jednak podchodzić w sposób odkrywczy do istniejących rozwiązań, technologii i budować wartość dodaną dla firmy. Posiada swój ośrodek R&D, w którym zatrudnia 400 inżynierów. Firma ogłosiła także konkurs dla start-upów, u których również szuka przełomowych, innowacyjnych rozwiązań. Wszyscy debatujący dopatrywali się zresztą właśnie w start-upach tego czynnika, który może wspierać, ożywiać rodzimą gospodarkę.

Innowacyjność to jednak domena nie tylko start-upów. W trakcie sopockiej konferencji przyznano statuetki-nagrody właśnie za innowacyjność we wdrożeniach SAP. Wyróżniono pięć firm, z których zdecydowana większość to organizacje bardzo duże, działające na rynku od wielu lat. Nagrody otrzymali:

  • Grupa Azoty S.A. – za wsparcie informatyczne strategii rozwoju Grupy z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań SAP
  • Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych – za innowacyjność w podejściu biznesowym i technologicznym w tworzeniu platformy analityczno-raportowej bazującej na SAP HANA
  • PGNiG S.A. – za największe w naszej części Europy wdrożenie rozwiązania SAP Strategy Management
  • PKP PLK S.A. – firma przeniosła hurtownię SAP Business Warehouse na platformę SAP HANA i wprowadziła pełną wirtualizację środowisk SAP ERP
  • NEOTERMO – za innowacyjne wykorzystanie rozwiązań SAP Business One z zastosowaniem SAP HANA

Oprócz rozdania nagród, w trakcie SAP Forum 2014 odbyło się wiele prelekcji poświęconych między innymi takim tematom jak: innowacje w pracy CFO, trendy w nowoczesnej sprzedaży, nowoczesna analityka, zarządzanie płynnością i ryzykiem. Omawiano także konkretne scenariusze biznesowe, w których wykorzystano technologie SAP. O swoich doświadczeniach opowiadali przedstawiciele Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, RUCH SA, ENEA, czy PKP PLK. W konferencji udział wzięło kilkuset gości, między innymi dyrektorów finansowych, sprzedaży i IT.

Computerworld objął SAP Forum 2014 patronatem medialnym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200