Rząd a ułatwienia dla przedsiębiorców

e-Faktury

Sytuacja prawna faktury elektronicznej w Polsce nie zmieniła się od 2005 r. poza dwoma istotnymi wydarzeniami. Pierwszym było uznanie za jedyną zgodną z prawem e-faktury wystawianej zgodnie ze standardami EDI na drodze interpretacji mazowieckiego urzędu skarbowego. Drugim – uchylenie tej decyzji przez Naczelny Sąd Administracyjny, co przywróciło fakturom elektronicznym ich oryginalne, dość hermetyczne znaczenie.

Faktura elektroniczna jest jednym z haseł często poruszanych w projekcie ustawy o podpisach elektronicznych – wymagania odnośnie jej bezpieczeństwa miały być zliberalizowane. Daleko idący projekt rozporządzenia na ten temat był dostępny już na wiosnę bieżącego roku, jednak przepadł gdzieś w komisji „Przyjazne Państwo” Janusza Palikota.

Tymczasem - zgodnie z danymi Głównego Urzędu Skarbowego z 2007 roku - wykorzystanie faktury elektronicznej w Polsce sięga zaledwie 5%! Dla porównania w Danii, która w 2005 r. znacznie zliberalizowała przepisy dotyczące faktury elektroniczne stanowią 60% wszystkich dokumentów dotyczących wzajemnych rozliczeń między przedsiębiorcami.

ZUS dla firm

Początkowo gdy mowa była o przejściu z darmowych dla firm, niekwalifikowanych certyfikatów dla płatników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwolennicy przejścia na certyfikaty kwalifikowane argumentowali, że 300 zł dla firmy to żaden wydatek. Wkrótce potem - gdy obowiązek ten stał się rzeczywistością - okazało się że cenę tę trzeba pomnożyć przez 3-4, bo jak tu żyć z jednym certyfikatem w firmie, jeśli np. zachoruje księgowa, a każdy jest przypisany do jednej osoby?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest obecnie w Polsce najliczniejszym poligonem certyfikatów kwalifikowanych. Z punktu widzenia przedsiębiorcy głównym ich użytkownikiem są jednak nadal biura księgowe i rachunkowe. Szczecińskie Unizeto, które wystawiało dla przedsiębiorców na potrzeby rozliczeń z ZUS bezpłatne e-podpisy obchodzi w grudniu rocznicę 10 lat podpisu elektronicznego w Polsce.


TOP 200