Rynek dobry, z perspektywami

MSP w oczach dostawców

Wzrost sprzedaży do sektora MSP jest szybszy niż całego Oracle Polska. W 2007 r. przychody firmy wzrosły o ok. 10%, podczas gdy sprzedaż do małych i średnich przedsiębiorstw odnotowuje co roku 30-proc. dynamikę. "Oferujemy coraz niższe ceny, a szkolenia finansowane z funduszy unijnych powodują, że coraz więcej firm poznaje naszą technologię, która - jeśli można tak powiedzieć - spauperyzowała się, stając się realną konkurencją w stosunku do rozwiązań Microsoftu" - przekonuje Janusz Naklicki, dyrektor sprzedaży w Oracle Polska.

Andrzej Dopierała uważa, iż fakt, że firmy z sektora MSP kupują bazy danych Oracle świadczy o tym, że rosną ich potrzeby w zakresie systemów informatycznych. To zaś daje nadzieję, że wkrótce będą potrzebować także aplikacji, które zastąpią prosty arkusz kalkulacyjny. Aby zwiększyć obecność na rynku MSP, Oracle uruchomił w Krakowie Centrum Migracyjne dla partnerów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Ośrodek powstał w siedzibie ITL Polska. "W tym centrum producenci oprogramowania mogą zdobyć wiedzę na temat baz danych i innych produktów technologicznych Oracle. Mają też możliwość tworzenia aplikacji opartych na wszystkich dostępnych komponentach technologii i środowisk aplikacyjnych dostarczanych przez nas" - mówią przedstawiciele firmy.

Do końca marca 2008 br. w krakowskim Centrum Migracyjnym przeprowadzono warsztaty, w których wzięło udział 38 partnerów. "Dotychczas zostały zmigrowane 23 aplikacje, a 28 procesów migracyjnych jest w trakcie. Do końca roku chcielibyśmy przenieść na naszą platformę 120 aplikacji. Jesteśmy przekonani, że nasze działania ułatwiają partnerom podjęcie decyzji o migracji, co spowoduje zwiększenie dostępnych na rynku aplikacji realizowanych przy użyciu najnowszych technologii Oracle" - mówi Janusz Naklicki. Jak dotąd, na migrację zdecydowali się wyłącznie polscy partnerzy, choć widać też zainteresowanie ze strony firm IT z Litwy i Czech.

Przedstawiciele HP Polska uważają, że wzrost zainteresowania nowymi technologiami ze strony małych i średnich przedsiębiorstw jest spowodowany szybkim wzrostem polskiej gospodarki. Firmy mają większe fundusze na inwestycje, w tym także informatyczne. "Dodatkowo - ze względu na bardzo dynamiczny rozwój - nikt w ich przypadku nie czeka kilkunastu miesięcy z decyzją o zakupie. Rośnie także zainteresowanie outsourcingiem, nie notowane kilka lat temu" - mówi Paweł Czajkowski, prezes HP Polska. Rynek MSP przynosi coraz więcej przychodów działowi Enterprise tej firmy.

HP ocenia sprzedaż do sektora MSP na ok. 40% swoich obrotów. Podobnie jest w przypadku IBM Polska. Dell - który ocenia swój udział w sektorze dużych przedsiębiorstw na ok. 50% - radykalnie zmienił model sprzedaży na polskim rynku, aby dotrzeć także do małych i średnich firm. "To one napędzają polską gospodarkę" - uważa Jacek Murawski, dyrektor generalny polskiego oddziału Della. Dotychczasowy, bezpośredni model sprzedaży w naturalny sposób ograniczał skuteczne dotarcie do mniejszych przedsiębiorstw. Stąd decyzja o współpracy z partnerami. Program Partner Direct przyciągnął już do współpracy z Dellem kilkaset polskich firm IT. Od marca br. aktywnie składa zamówienia ok. sto z nich. Na świecie szósta część przychodów Della pochodzi z kanału partnerskiego.

Ze wzrostu na rynku MSP cieszy się także Acer. W ręce mikro i małych przedsiębiorców trafiło 240 tys. notebooków tej marki, których serca producent ten podbił konkurencyjną ceną. Mobilną gorączkę wywołują spadające ceny sprzętu, poprawa sytuacji gospodarczej i - jak w innych przypadkach w sektorze MSP - środki z Unii Europejskiej.


TOP 200