Rynek SMB: konwergencja i mobilność

Panuje powszechna opinia, że skuteczna konkurencja między firmami może zatracić swój tradycyjny charakter na rzecz wprowadzania innowacji technologicznych. Przedsiębiorcy z europejskiego rynku SMB (małe i średnie przedsiębiorstwa) coraz częściej zauważają, że największą możliwością pokonania konkurencji jest inwestycja w nowoczesne rozwiązania telekomunikacyjne, takie jak konwergentne sieci i telefonia mobilna.

Instytut badawczy Coleman Parkes, na zlecenie Cisco, przygotował raport o znaczeniu nowoczesnych technologii w podnoszeniu atrakcyjności i konkurencyjności podmiotów gospodarczych na rynku. Wyniki badań, zebranych w sondażowej grupie 1204 firm, odniesiono do całościowej liczby spółek z sektora SMB, działających na obszarze Europy (szacowana jest ona na ok. 19 mln - dane KE 2005).

Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że konkurencja jest podstawowym motorem napędowym nowych inwestycji, również w aspekcie technologicznym. Uczestnicy badania zgodnie twierdzą, że w ciągu najbliższych trzech lat dominującymi czynnikami, wpływającymi na prawidłowe funkcjonowanie każdej firmy będą: szerokopasmowy i niezawodny dostęp do Internetu, rozbudowane oraz sprawne systemy bezpieczeństwa, bezprzewodowa telekomunikacja i konwergencja istniejących sieci (przechodzenie w stronę IP). Już za rok zaś popularnością i akceptacją wśród kadry zarządzającej przedsiębiorstwami będą cieszyły się takie rozwiązania, jak wideokonferencje (16 proc. respondentów wyraziło pozytywną opinię na ten temat) oraz funkcjonalne smartfony (20 proc.) - przy czym wzrost zapotrzebowania na tego typu technologie będzie miał charakter stale rosnący (na przestrzeni kilku lat).

80 proc. badanych nie wyobraża sobie prawidłowego działania swoich firm bez szybkiego dostępu do sieci. Tę łatwą do przewidzenia tendencję umacniają przedstawiciele krajów, które niedawno dołączyły do UE (w tym Polski) - aż 94 proc. z nich uznaje konieczność posiadania szerokopasmowych łączy z Internetem. Dla większości respondentów bardzo istotną wydaje się być także możliwość kontaktu z pracownikami mobilnymi. O potrzebie implementacji rozwiązań zwiększających wydajność ich pracy wspomina 60 proc. europejskich przedsiębiorców. Ponad 75 proc. podkreśla również, że duże znaczenie ma w takich przypadkach bezpieczeństwo zarówno sieci firmowych, jak i samych połączeń (VPN, SSL).

Wciąż raczkującą idea konwergencji sieci oraz usług telefonii IP dla rynku SMB jawi się jako coraz bardziej interesująca dla ponad połowy badanych (25 proc. twierdzi, że zna w pełni zalety rozwiązań opartych na protokole IP, 37 proc. ankietowanych przyznaje, że ich poziom znajomości tematu plasuje się na dość niskim poziomie). Przewiduje się, że w ciągu następnych trzech lat odsetek przedsiębiorców rozumiejących idee sieci konwergentnych wzrośnie do 35 proc. Raport Coleman Parkes wskazuje przy tym, iż świadomość technicznych i finansowych aspektów telefonii IP jest większa w nowych krajach UE niż w Europie Północnej i Zachodniej.

Ciągłe dążenie do kolejnych wdrożeń nowoczesnych, konkurencyjnych wobec innych spółek, rozwiązań powoduje, że część respondentów zapomina o podstawowych problemach i niebezpieczeństwach, czychających na ich systemy informatyczne. Choć większość ankietowanych dostrzega wagę archiwizacji i prawidłowego składowania danych w swoich firmach (nawet przy tymczasowym zaniechaniu konkretnych działań), to ponad 25 proc. spółek w ogóle nie widzi zagrożenia, wynikającego z braku odpowiedniej infrastruktury do zabezpieczania danych. Tym samym, mówienie w takich przypadkach o wdrażaniu nowych technologii (konwergencja czy telefonia IP) mija się często z celem.

Problemem, nad którym powinny zastanowić się zarówno kadry techniczne spółek, jak i przedstawiciele producentów opisywanych rozwiązań, jest fakt, iż 72 proc. respondentów (a w krajach Europy Północnej odsetek ten wyniósł aż 82 proc.) przyznaje, że niektóre produkty kierowane do nich przez rynek są zbyt skomplikowane.

W przeprowadzonym przez Coleman Parkes sondażu brali głównie udział właściele/kierownicy małych i średnich firm (od 20 do 249 pracowników) z 12 krajów Europy (Wielkia Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Hiszpania, Polska, Węgry, Czechy, Dania, Finlandia i Szwecja). Dane zebrano we wrześniu br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200