Rynek PC-tów i laptopów ze spadkiem 11.4%. Lenovo wyprzedza HP

Sprzedaż klasycznych komputerów osobistych (w tym laptopów!) spada już pięć kwartałów z rzędu - w drugim kwartale tego roku aż o 11,4%. Firma analityczna IDC przewiduje, że o wzrostach w tym segmencie będzie można mówić co najmniej za dwa lata. Wraz ze zmianami na wspomnianym rynku nastąpiły przetasowana wśród jego globalnych liderów.

Ogólna słabość światowej ekonomii, problemy z dostawami części, niewielkie zapotrzebowanie na Windows 8 oraz rosnące znaczenie urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety to najważniejsze przyczyny dwucyfrowego spadku popularności komputerów PC. Firma badawcza IDC obliczyła, że w okresie od kwietnia do czerwca bieżącego roku globalni liderzy sprzedali łącznie 75,6 mln komputerów PC, o 11,4% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W badaniu w kategorii komputerów umieszczone zostały wszystkie klasyczne komputery PC, laptopy, netbooki i stacje robocze. Wyłączone z analizy zostały natomiast tablety.

Dla producentów informacja, że spadek jest nieco mniejszy od przewidywanego wcześniej przez IDC (11,7%) jest zapewne marną pociechą. Co prawda spadek ma być jednocześnie coraz mniejszy, ale według IDC pierwsze ponowne wzrosty można będzie zaobserwować co najmniej w 2015 roku.

Zobacz również:

  • HP – oferta wsparcia środowiska pracy w jednym miejscu
  • Lenovo ThinkPad X1 Carbon – nowe oblicze hybrydowego świata

Sprzedaż komputerów spada piąty kwartał z rzędu, co jest najdłuższym okresem spadków w całej historii branży. Co ciekawe, wzrostu nie zanotował żaden z większych producentów, ale niektórzy zyskali, bądź stracili udział w rynku względem konkurencji. W skali świata Lenovo wyprzedziło przodujące do tej pory w rankingu HP, głównie dzięki większej ekspansji poza rynki azjatyckie. Największe straty natomiast poniósł znajdujący się na czwartym miejscu Acer, którego sprzedaż spadła aż o jedną trzecią. W przypadku tego producenta problemem jest spadek zapotrzebowania na netbooki i mała popularność ultrabooków tej firmy.

Na rynku Stanów Zjednoczonym w drugim kwartale spadek nie był już taki duży, jak w skali świata i wyniósł zaledwie 1,9%. Wpływ na tak dużą różnicę sprzedaży w USA względem innych regionów jest znacznie lepsza dostępność komputerów z Windowsem 8 i powolna migracja z Windowsa XP do 7. Jeśli zaś chodzi o samą sprzedaż, to w Stanach Zjednoczonych HP skończyło kwartał z wynikiem 4 milionów sprzedanych komputerów, podczas gdy Dell w tym samym okresie sprzedał 3,8 miliona. Obie firmy tym samym zbierają więcej niż połowę rynku USA, na którym łączna liczba jednostek szacowana jest na 15,6 miliona.

Podobne do IDC wyniki podaje Gartner, ale są one nieco bardziej optymistyczne. Szacują oni sprzedaż na poziomie 76 milionów ze spadkiem 10,9%. Cały czas to jednak dwucyfrowa liczba. Tym samym sprzedaż komputerów spada piąty kwartał z rzędu, co jest najdłuższym okresem spadków w całej historii branży. Pierwsze ponowne wzrosty można będzie zaobserwować dopiero w 2015 roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200