Ruszył mSzafir – kwalifikowany podpis elektroniczny

KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa) wprowadza podpis elektroniczny, który można składać zdalnie. Rozwiązanie nosi nazwę mSzafir i dzięki e-tożsamości jako pierwsi będą go mogli kupić w trybie online klienci banku PKO BP.

Dzięki wykorzystaniu technologii chmurowej podpisy można składać na komputerze, tablecie lub smartfonie. Aby ułatwić dostęp do rozwiązania jak najszerszej grupie klientów, do końca kwietnia br. KIR oferuje 30 proc. rabat na dowolny pakiet podpisów mSzafir. Klienci PKO Banku Polskiego jako pierwsi mogą zdalnie kupić podpis elektroniczny. Jest to możliwe dzięki usłudze e-Tożsamości, która online zweryfikuje tożsamość jego użytkownika.

mSzafir pozwala na złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bez konieczności posiadania czytnika i karty kryptograficznej. Klienci mSzafir mogą skorzystać z certyfikatów z długim terminem ważności – rocznych lub dwuletnich, z wybranym limitem podpisów. Przed wydaniem certyfikatu „w chmurze” konieczne jest potwierdzenie tożsamości jego użytkownika – teraz można to zrobić bez wychodzenia z domu, za pomocą zdalnej weryfikacji tożsamości. Z tej opcji mogą korzystać już klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

Autoryzacja wymagana przed każdorazowym złożeniem podpisu następuje przy użyciu aplikacji mobilnej mSzafir, którą należy pobrać i zainstalować na telefonie. Do każdego podpisu dołączany jest znacznik czasu, zapewniający podpisanemu dokumentowi długotrwałą wartość dowodową.

W ofercie KIR stale dostępny jest certyfikat kwalifikowany Szafir w wersji standardowej, wymagający użycia nośnika fizycznego – karty kryptograficznej, USB, czytnika.

PKO Bank Polski jest pierwszą instytucją, która identyfikuje tożsamość na potrzeby wydawania kwalifikowanych podpisów elektronicznych w chmurze mSzafir.

Podpis eSzafir można kupić w sklepie internetowym Szafir. Wystarczy potwierdzić swoje dane za pomocą bankowej identyfikacji klienta e-Tożsamości. Klienci PKO Banku Polskiego, którzy korzystają z bankowości elektronicznej mogą sami utworzyć ją w iPKO. Kolejnym krokiem w drodze do uzyskania podpisu jest pobranie certyfikatu kwalifikowanego i aktywowanie aplikacji mobilnej mSzafir. Następnie zalogowanie się i wybranie dokumentów do podpisu. Cały proces odbywa się bez podpisywania papierowych czy elektronicznych umów.

Weryfikacja tożsamości przez PKO Bank Polski została skontrolowana przez certyfikowaną, firmę audytorską i spełnia wymagania bezpieczeństwa w zakresie poziomów zaufania dotyczących wydawania środków identyfikacji elektronicznej określonych w EIDAS.

Dzięki mSzafir, można w szybki i wygodny sposób podpisywać wszelkie dokumenty w formacie PDF, np. umowy, wiążące oferty handlowe, e-faktury, pisma do administracji publicznej – z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, smartfonu czy tabletu. mSzafir może być wykorzystany do uwierzytelnienia e-dokumentów w administracji publicznej, w relacjach z dostawcami usług przy podpisywaniu umów czy w medycynie. Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony za pomocą mSzafir, jest zgodny z wymaganiami eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu.

Źródło: Centrum Prasowe PKO Banku Polskiego

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200