Rozwój przez zaufanie

Rozwój nowych technologii i związanych z nimi nowych form działalności gospodarczej zmusza do ciągłego poszukiwania najbardziej adekwatnych do pojawiających się rozwiązań metod zarządzania.

Rozwój nowych technologii i związanych z nimi nowych form działalności gospodarczej zmusza do ciągłego poszukiwania najbardziej adekwatnych do pojawiających się rozwiązań metod zarządzania.

Rozwój przez zaufanie
Okazuje się, że w zakres zarządzania wchodzi przy tym wiele zupełnie nowych elementów i obszarów. Do niedawna jeszcze mówiło się przeważnie o zarządzaniu firmą lub co najwyżej o zarządzaniu majątkiem i finansami. Dzisiaj próbuje się zarządzać takimi rzeczami jak kapitał ludzki czy zaufanie. Często wręcz zarządzanie tymi aspektami funkcjonowania przedsiębiorstwa staje się niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Autorzy książki "Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych" zwracają uwagę na szczególną rolę zaufania w prowadzeniu działalności biznesowej we współczesnym, zglobalizowanym świecie. "W dzisiejszej rzeczywistości ekonomicznej trudno byłoby wyobrazić sobie grę rynkową bez zaufania" - piszą we wstępie do publikacji. Wyniki badań pokazują, że brak wzajemnego zaufania w społeczeństwach może być jedną z przyczyn zapóźnienia gospodarczego tych krajów.

Na kłopoty i trudności wynikające z braku zaufania - między pracownikami, kooperantami, klientami itp. - narażone są w głównej mierze organizacje wirtualne, które coraz częściej powołuje się do życia w celu realizacji określonych celów biznesowych. Zarządzanie zaufaniem staje się tam jednym z kluczowych warunków sukcesu. W książce można znaleźć wskazówki i przykłady, jak sobie skutecznie z tym radzić.

Rozwój przez zaufanie
Ci, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat roli wartości w obrębie aktywności ekonomiczno--gospodarczej współczesnego człowieka i umiejscowić kwestię zaufania na tle etycznych problemów współczesnego biznesu, mogą sięgnąć po książkę "Biznes w przestrzeni etycznej". Znajdą tam m.in. informacje na temat podejścia do etycznych kwestii biznesu w poszczególnych nurtach i systemach filozoficznych oraz największych religiach. Będą mogli też zapoznać się z pojmowaniem etycznych funkcji biznesu we współczesnym społeczeństwie, w tym m.in. z przejawami kodyfikowania niektórych zasad postępowania, np. w postaci kodeksu etycznego menedżera. Autor próbuje m.in. odpowiedzieć na pytanie, czy etyczne postępowanie w biznesie to dobry biznes?

Wiesław M. Grudzewski, Irena K. Hejduk, Anna Sankowska, Monika Wańtuchowicz: Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2007

Stanisław Galata: Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy-metody-konsekwencje, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2007

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200