Rozwój Office 365, koniec z OpenOffice

Gdy Microsoft informował o publicznych testach pakietu Office 365, Oracle zapowiadał zaprzestanie sprzedaży komercyjnych licencji na oprogramowanie pakietu OpenOffice.

Publiczne testy oprogramowania Office 365 mają być prowadzone w ramach dwóch odrębnych programów. Program testowy skierowany dla mniejszych firm oferuje głównie usługi podstawowe. Bardziej rozbudowana wersja korporacyjna proponuje dodatkowo m.in. obsługę usług katalogowych Active Directory, zaawansowane mechanizmy administracyjne, narzędzia archiwizacyjne oraz kompleksowe usługi wsparcia technicznego. Według oficjalnych informacji, dotychczas chęć udziału w testach pakietu Office 365 zadeklarowali przedstawiciele ok. 100 tys. firm. W gronie tym znalazło się kilka tysięcy polskich przedsiębiorstw. Według przedstawicieli koncernu Microsoft, niemal 70% firm zainteresowanych wykorzystaniem testowej wersji oprogramowania Office 365 to organizacje małej lub średniej wielkości. Docelowo oprogramowanie Office 365 ma zastąpić w ofercie koncernu Microsoft pakiet Business Productivity Online Suite. Plany sprzedażowe koncernu Microsoft zakładają, że z nowego pakietu oprogramowania biurowego będzie korzystać nawet kilka milionów użytkowników.

W skład pakietu Office 365 wchodzą m.in. oferowane w formie usługi wersje oprogramowania Exchange, środowiska Microsoft SharePoint i platformy komunikacyjnej Lync oraz aplikacje pakietu Office Web Apps. Władze koncernu Microsoft planują również stopniowy rozwój zakresu funkcjonalnego pakietu Office 365. Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości w ramach tego pakietu oferowane będą także bazujące na mechanizmach znanych z oprogramowania Microsoft Dynamics CRM Online funkcje wspierające zarządzanie relacjami z klientami. Opłaty za wykorzystanie aplikacji pakietu Office 365 mają być naliczane na zasadzie miesięcznego abonamentu. Zgodnie z zapowiedzią tańsza wersja pakietu ma kosztować ok. 6 USD miesięcznie za jednego użytkownika. Bardziej rozbudowaną wersję pakietu wyceniono na kwotę czterokrotnie wyższą. Oferta korporacyjna zakłada również możliwość zakupu podstawowej funkcjonalności, ograniczonej wyłącznie do poczty elektronicznej. Tego typu usługi dla jednego użytkownika mają kosztować 2 USD miesięcznie. Zgodnie z zapowiedziami, otwarte testy potrwają do rynkowej premiery finalnej wersji oprogramowania Office 365. Debiut rynkowy nastąpi najprawdopodobniej w czwartym kwartale 2011 r.


TOP 200