Rozwijamy obszary biznesowe o największym potencjale

Rozmowa z Bożeną Leśniewską, wiceprezeską zarządu Orange Polska

Od kilku lat Orange zwiększa swoje kompetencje w obszarze ICT. Czy ta strategia przynosi rezultaty?

Tak. W ostatnich trzech latach przychody Orange Polska z usług ICT rosną średnio o 25–30% w skali roku. Osiągnęliśmy to dzięki efektowi skali i synergii w Grupie, a także uważnej obserwacji rynku i klientów, którzy oczekują dziś cyfrowych rozwiązań optymalizujących oraz transformujących ich procesy biznesowe.

Systematycznie rozwijamy nasze kompetencje w kluczowych domenach związanych z digitalizacją, głównie w dziedzinach cyberbezpieczeństwa, infrastruktury IT, integracji aplikacji, czy migracji do chmury. Pracujemy też nad rozbudową obszaru o największym obecnie potencjale, czyli Big Data & AI. To dobry moment na poważne przyjrzenie się danym, które generują niezwykle cenne informacje dla biznesu. Polskie firmy mają przed sobą ogromny potencjał wzrostowy – właśnie w dostarczaniu rozwiązań Big Data oraz usług opartych na analityce widzimy dla siebie szansę. To kolejny krok w realizacji naszej strategii.

W grudniu 2020 r. przejęliście firmę Craftware. Jak ta spółka wesprze wasz biznes?

Craftware doskonale uzupełnia nasze portfolio usług. To firma o ugruntowanej pozycji oraz wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań z obszaru CRM. Wykorzystuje całe spektrum technologii i usług, a specjalizuje się w implementacji rozwiązań Salesforce. Jej kompetencje pomogą nam wzmocnić pozycję Orange Polska jako długoterminowego partnera strategicznego w cyfrowej transformacji naszych klientów.

Craftware razem z BlueSoft oraz Integrated Solutions, spółkami z Grupy Orange Polska, tworzy dziś szeroką ofertę rozwiązań dla wszystkich sektorów gospodarki – od produkcji, transportu, energetyki, przez life-science, po branżę retail. Wspieramy przedsiębiorstwa w tworzeniu strategii cyfrowej i zarządzaniu całym ekosystemem biznesowym.

Czy bierzecie pod uwagę kolejne przejęcia?

Nie wykluczamy. Przyglądamy się podmiotom pasującym do naszej strategii z zakresu cyberbezpieczeństwa, chmury czy Big Data i sztucznej inteligencji.

Czy jest dziś możliwa transformacja cyfrowa bez sieci nowej generacji?

Przejście na sieć nowej generacji jest nieuniknione. Transformacja przemysłu bez 5G nie będzie prawdziwa. To dzięki 5G powstaną nowe usługi, o których do niedawna nikt jeszcze nie myślał. Dużych firm nie trzeba dziś o tym przekonywać. 5G, ICT i IoT to filary naszej strategii. Właśnie wdrażamy dedykowane sieci kampusowe piątej generacji w Łódzkiej Strefie Ekonomicznej i w fabryce Miele w Ksawerowie. Działamy kompleksowo, począwszy od projektu, przez instalację i konfigurację, aż po utrzymanie sieci z zapewnieniem wysokich parametrów. Sieć 5G pozwoli fabryce Miele scyfryzować i zautomatyzować proces kontroli jakości tworzonych na miejscu produktów oraz uruchomić na szeroką skalę szkolenia pracowników przy użyciu wirtualnej rzeczywistości. W przyszłości będzie wykorzystywana także do obsługi pojazdów autonomicznych i dużej liczby czujników IoT. 5G wpłynie nie tylko na automatyzację procesów produkcyjnych, ale także na wydajność operacyjną i logistyczną.

Jak ocenia pani przyspieszenie cyfrowe firm w Polsce po roku trwania pandemii?

Badania, np. Google’a, wskazują, że digitalizacja w ciągu ostatniego roku przyspieszyła o całą dekadę. Pandemia zmusiła wiele firm do przemodelowania sposobu myślenia o biznesie i tworzenia go na nowo, opierając się na najnowszych technologiach. Firmy nigdy wcześniej nie używały narzędzi cyfrowych w takim stopniu jak dzisiaj. Nigdy też tyle osób nie korzystało z technologii w pracy ani nie miało możliwości działania w trybie home office. Nabyte w tym czasie kompetencje cyfrowe już z nami zostaną. Według badania E&Y 64% polskich firm w ramach transformacji cyfrowej wdrożyło rozwiązania chmurowe, a kolejne 26% zamierza to zrobić w ciągu 1.5 roku. Nadzwyczajne okoliczności związane z COVID-19 zmotywowały przedsiębiorstwa do wdrażania rozwiązań, które umożliwiają im niezakłócone prowadzenie działalności. Obserwujemy też bardzo duży wzrost rynku e-commerce. Szacuje się, że 20–30% obrotów handlowych, które w wyniku pandemii przeniosły się do sieci, zostaną już w sektorze na stałe.

Skala zmian w sposobie działania firm jest niespotykana. Wiele organizacji decyduje się na innowacyjne wdrożenia, dostrzegając w nich szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej, a także, last but not least, widząc ich aspekt proekologiczny. I to one będą jako pierwsze korzystały z nowej cyfrowej rzeczywistości. Naszym celem jest kompleksowe wsparcie ich w tym procesie. Dlatego m.in. nieustannie inwestujemy w naszą sieć i w nowoczesne centra przetwarzania danych, pamiętając też, żeby uwzględniać rozwiązania przyjazne dla środowiska. Warsaw Data Hub, nasze najnowsze data center, budujemy w podwarszawskich Łazach. Będzie gotowe już pod koniec tego roku.