Rozrywka - Wiedza - Gospodarka

Do czynników zewnętrznych – na które nasz bezpośredni wpływ jest i będzie niewielki lub nawet żaden – należą: kształtowanie się sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie oraz rozwój sytuacji politycznej w kraju i za granicą.

Scenariusze zastosowań

Zarówno w gospodarce, jak i w sferze Nowych Mediów, niezależnie od scenariusza – pozytywnego lub negatywnego – można się spodziewać dalszego, wyraźnego wzrostu roli gospodarczej oraz obecności w życiu społecznym różnych form rozrywki multimedialnej, udostępnianej z użyciem technologii informacyjnych – od rozrywki dostarczanej za pośrednictwem telefonii komórkowej (tapety, dzwonki, logo, gry, serwisy rozrywkowe) przez internetowe gry online, serwisy rozrywkowe i społecznościowe itp., po formy dopiero się pojawiające lub będące we wczesnej fazie rozwoju (telewizja mobilna, naziemna telewizja cyfrowa oraz telewizja IPTV z jej formami interaktywnymi).

Jeśli wpływ gospodarczy rozrywki online można zdecydowanie ocenić jako pozytywny (wzrost PKB, praca dla polskich twórców rozrywki elektronicznej), to efekty społeczne i kulturowe mogą być bardzo różne – od zdecydowanie pozytywnych, jak w przypadku kształcenia przez rozrywkę (edutainment) i serwisów społecznościowych lub hobbystycznych, po zdecydowanie negatywne – aż do obecnej już w Internecie działalności przestępczej. Dlatego też oddziaływanie rozrywki online i Nowych Mediów przewija się zarówno w scenariuszu pozytywnym, jak i negatywnym.

W gospodarce scenariusz pozytywny to szybki rozwój zastosowań technologii informacyjnych, pozwalający na osiągnięcie przez Polskę co najmniej średnich wskaźników UE27 dotyczących nasycenia tymi technologiami gospodarki i życia społecznego. Z tym wiąże się zwiększenie konkurencyjności naszej gospodarki w dziedzinach charakteryzujących się wysoką wartością dodaną i wkładem intelektualnym. Do dziedzin tych należy produkcja sprzętu informatycznego, telekomunikacyjnego i oprogramowania (a więc „tradycyjny” sektor IT) oraz sektor e-usług (tworzenie i dostarczanie usług informacyjnych czy bazujących na zastosowaniach IT, jak np. usługi księgowe, audytorskie, projektowe, analiza zdjęć satelitarnych, diagnostyka medyczna, usługi e-learningu, różne formy rozrywki online itp.). W sferach tych może powstawać wiele miejsc pracy dla wykształconych specjalistów ze wszystkich dziedzin – od informatyki po psychologię i medycynę.

W scenariuszu pozytywnym Nowe Media odgrywają istotną rolę w edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza w edukacji ustawicznej wobec zmieniających się potrzeb rynkowych, społecznych i kulturalnych. Dzięki Nowym Mediom społeczeństwo uczestniczy w tworzeniu nowych treści oraz upowszechnianiu wiedzy, wartości kulturalnych i społecznych. Przeciwdziałają też one wykluczeniu społecznemu, zwłaszcza osób starszych, niepełnosprawnych, albo chcących powrócić na rynek pracy (np. dzięki zmianie zawodu, nabyciu nowych umiejętności, podtrzymaniu poziomu zawodowego podczas przerw w pracy – np. na urlopach macierzyńskich i wychowawczych) lub utrzymać aktywność społeczną także po wycofaniu się z aktywnej pracy zawodowej (emeryci).


TOP 200