Rozpoczął się Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Motto tegorocznej edycji EMC brzmi „Zastanów się, zanim klikniesz”. W Polsce akcję już po raz ósmy koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK.

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to ogólnoeuropejska kampania organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. We wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskich w tym czasie organizowane są wydarzenia – szkolenia, warsztaty i akcje specjalne – mające zwiększać świadomość cyberbezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.

Zgodnie z tegoroczną ideą przewodnią, „Think Before U Click”, firmy i organizacje biorące udział w akcji będą podejmować działania mające na celu uświadamiać użytkowników, jak poważne ryzyko niesie ze sobą klikanie niesprawdzonych wiadomości niewiadomego pochodzenia. Każdego dnia otrzymujemy masę e-maili, wśród których są i takie, których celem jest na przykład wyłudzenie danych do logowania do serwisów online. A w konsekwencji przekazania danych logowania do strony banku można narazić się na straty finansowe.

Zobacz również:

  • Dlaczego warto korzystać z VPN w 2024 roku?
  • Chrome lepiej zadba o prywatność użytkowników. Czy na pewno?
  • NASK przetestuje nową polską technologię kwantową

Tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa koncentruje się na dwóch kwestiach, mających ułatwić użytkownikom rozpoznawanie zagrożeń cybernetycznych i pomóc im odpowiednio wcześnie na nie reagować. Pierwsza, „kompetencje cyfrowe”, obejmuje tematy związane z prywatnością w sieci, w tym: ochronę danych osobowych, nękanie (cyber bulling) i prześladowanie w sieci (cyber stalking).

Druga, skoncentrowana na oszustwach i przestępstwach internetowych, dotyczy aktualnych i potencjalnych ryzyk w zakresie cyberbezpieczeństwa, takich jak wyłudzanie danych, włamania do poczty e-mail przedsiębiorstw i oszustwa związane z zakupami online.

„Działalność edukacyjna podnosząca kompetencje cyfrowe społeczeństwa jest szczególnie ważna w kontekście obserwowanej w internecie wzmożonej aktywności cyberprzestępców” – mówi Juliusz Brzostek, dyrektor ds. cyberbezpieczeństwa w NASK. „Tylko w drugim kwartale br. nasz zespół CERT Polska odnotował ponad 2,7 tys. incydentów bezpieczeństwa, wśród których dominowało zjawisko phisingu” (próba wyłudzenia loginu i hasła do usługi online – red.).

A jak wynika z raportu „Krajobraz bezpieczeństwa polskiego internetu. Raport roczny 2019 z działalności CERT Polska” przygotowanego przez NASK, oszustwa, kradzież danych i wyłudzanie pieniędzy to najczęstsze incydenty w sieci, zgłoszone w 2019 roku.

6 na 10 użytkowników internetu nie wiedziałoby, jak poradzić sobie z włamaniem do komputera lub urządzenia mobilnego a 31% społeczeństwa otworzyłoby link z wiadomości SMS od nieznanego nadawcy – ostrzega z kolei firma CyberRescue. „Problem niewiedzy na temat cyberzagrożeń jest naprawdę ogromny. O atakach oszustów w sieci nie przeczytamy na łamach znanych portali informacyjnych. Przeciętny użytkownik Internetu nie jest świadomy niebezpieczeństw, jakie czyhają na nas w sieci. Dlatego tak istotna jest edukacja” – podkreśla Anna Rybczyńska, członek zarządu CyberRescue.

Organizacje chętne do udziału w akcji mogą zgłaszać swoje inicjatywy na stronie Bezpieczny Miesiąc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200