Rozpędzone, mobilne przedsiębiorstwo

Laptop, telefon czy PDA?

Rozpędzone, mobilne przedsiębiorstwo

Najpopularniejsze mobilne platformy dla firm

Z punktu widzenia przedsiębiorcy optymalnym rozwiązaniem mobilnym byłoby posiadanie urządzenia łączącego funkcjonalność i uniwersalność laptopów z lekkością oraz usługami głosowymi telefonów komórkowych. Według analityków Gartnera komputery przenośne, wyposażone w odpowiednie modemy szerokopasmowe, jeszcze długo będą liderem rozwiązań dla "mobilnego biura", głównie ze względu na możliwość szybkiego uruchamiania aplikacji PC (bazy danych, arkusze kalkulacyjne, edytory tekstu itp.). Choć większość smartfonów (lub PDA z funkcjami telefonu) klasy korporacyjnej ma zaimplementowaną obsługę najbardziej popularnych programów, to jednak korzystanie z nich jest zdecydowanie bardziej uciążliwe niż praca na laptopie.

Luką, mającą zapełnić miejsce pomiędzy telefonami (i/lub PDA) a komputerami przenośnymi, powoli stają się urządzenia UMPC (Ultra Mobile PC). Pierwsze produkty tego typu, opracowane przez koncerny Microsoft, Intel, Samsung, ASUS i ECS, zostały zaprezentowane na ubiegłorocznych targach CeBIT. UMPC to niewielkie urządzenie z ekranem dotykowym (zwykle 7-calowym), o wadze mniejszej niż 1 kg i funkcjonalności zwykłego laptopa. Ultramobilny PC może być wyposażony w cały zestaw interfejsów do obsługi komunikacji bezprzewodowej i lokalizacji (GPS, Wi-Fi, Bluetooth, telefonia komórkowa 3G, HSPA), co czyni go bardzo interesującym narzędziem dla mobilnych pracowników.

Obecnie jednak firmy, które chcą wyposażyć swoich pracowników w urządzenia mobilne, najczęściej decydują się na zakup laptopów (inwestując dodatkowo w modemy szerokopasmowe) lub wydajnych, konwergentnych (dualnych - Wi-Fi/GSM) i zaawansowanych smartfonów. Specjaliści z firmy Gartner twierdzą, że do 2010 r. rynek telefonów przenośnych dla przedsiębiorstw zdominuje platforma Windows Mobile (obecnie w wersji 6.0) oraz aparaty Nokia Series 60. Fiński koncern wraz z Motorolą i Samsungiem mają 67% udziałów w chłonnym rynku telefonów komórkowych. Bogatą ofertę dla korporacji mają obecnie, według Gartnera, jednak tylko Nokia i Motorola.

<hr>

Magda Borowik analityk rynku telekomunikacyjnego IDC Polska

Rozpędzone, mobilne przedsiębiorstwo
Rozwijający się rynek konwergentnych urządzeń dla biznesu ma ogromny potencjał wzrostowy, wskazujący na wysokie prawdopodobieństwo szybkiego zróżnicowania produktów, w zależności od wymagań techniczno-funkcjonalnych.

Wszystko to składa się na bardzo wysoko konkurencyjny rynek dostawców tego typu urządzeń. IDC przewiduje, iż do 2010 r. rynek urządzeń konwergentnych osiągnie rozmiar 63 mln sztuk na całym świecie (w 2005 r. było to 7,3 mln sztuk).

Chociaż Research in Motion BlackBerry stało się uznanym standardem rynkowym, IDC spodziewa się, że współpraca Microsoftu z Motorolą, Palm oraz innymi firmami, także fińską Nokią, zagrozi hegemonii RIM na rynku i osłabi jej znaczenie na rynku biznesowym. Pozycja konkurencyjna szczególnie Nokii i Motoroli jest silna z uwagi na ich dominację w segmencie telefonów komórkowych, która daje im wpływy i kluczowe pozycje w łańcuchu wartości dodanej - to wystarczy, by móc poważnie zagrozić pozycji RIM.

Microsoft wzmacnia zaś politykę wsparcia technicznego oraz poszukuje sposobów, by wykorzystać swą dominującą pozycję dostawcy systemów IT - również w segmencie mobilnych systemów operacyjnych. IDC oczekuje, iż urządzenia konwergentne oparte na Windows odnotują najszybszy wzrost w segmencie, zdobywając 32,3% rynku światowego w 2010 r.

W Polsce znajomość tych technologii jest wciąż dość niska, chociaż pojawiły się one już kilka lat temu. W przypadku rynku oligopolistycznego, z jakim mamy do czynienia w segmencie telefonii komórkowej w Polsce, żadnemu z operatorów nie opłaca się silnie różnicować oferty poprzez promowanie nowych, wyjątkowych usług. Koszty wypromowania nowej usługi są wysokie, w warunkach oligopolu ponosi je wyłącznie ten, który odważy się wysunąć przed szereg - reszta kopiuje pomysł, korzystając z kampanii śmiałka. Myślę, że jest to jeden z powodów, dla których BlackBerry nie jest jeszcze zbyt popularny w Polsce.

Niski poziom rozwoju publicznych sieci Wi-Fi w Polsce również ma negatywny wpływ na ekspansję usług konwergentnych. Relatywnie niska liczba hot spotów w naszym kraju nie zachęca do inwestowania w kosztowne urządzenie przenośne z funkcjonalnością VoIP. Świadomość tej technologii jest wciąż niska, w rozumieniu priorytetów inwestycyjnych w biznesie, znajduje się ona poza pierwszą trójką.


TOP 200