Rozbudzić fascynację nauką
- Adam Jadczak,
- 21.12.2010
To główny cel Centrum Nauki Kopernik, w którym na zwiedzających czekają setki eksponatów. Wszystkich można dotknąć, sprawdzić, jak działają, a pracownicy CNK chętnie wytłumaczą ich działanie.
Próbujcie, bawcie się, psujcie i... uczcie się!
Pierwsze, co się rzuca po wejściu do Centrum, to jednak wiszące gdzieniegdzie na eksponatach tabliczki z napisem: "Przepraszam, jestem nieczynny"… I tak ma być! Dzieci mają bawić się eksponatami, dotykać ich i - mimo tygodnia testów, które miały wskazać ich słabe punkty przed oficjalnym otwarciem CNK - czasami je zepsuć, nie martwiąc się o konsekwencje. Założeniem CNK jest bowiem zachęcenie do nauki przez zabawę, przede wszystkim do nauki przedmiotów ścisłych.
Na razie jest to wyłącznie zabawa. Jednak już wiosną 2011 r. ma być w tym nieco więcej nauki. Wówczas bowiem mają w Centrum Nauki Kopernik zostać otwarte laboratoria biologiczne, chemiczne i fizyczne oraz pracownia robotyczna. Jak zapewniają przedstawiciele Centrum, zwiedzający przeprowadzą w laboratoriach samodzielnie każdy eksperyment. Eksperymentatorzy dostaną karty pracy, na których na bieżąco zapiszą wyniki wszystkich badań, zdjęcia, wykresy itp. Później wyświetlą to na komputerach w domu lub w szkole. Już dziś działają tak bilety do centrum, które przypisane są konkretnej osobie. Dzięki temu na ekranach umieszczonych w różnych miejscach Centrum Nauki Kopernik widać wyniki nasze i kolegów, a także innych odwiedzających CNK.
Z kolei w laboratorium chemicznym będzie można zaznajomić się m.in. z mydełkiem palmowym (chemia organiczna), miareczkowaniem (chemia analityczna), płonącym wodorem (chemia nieorganiczna) czy aparatem Hoffmana do elektrolizy (chemia fizyczna). Natomiast w laboratorium fizycznym będzie można przeprowadzić doświadczenia z zakresu mechaniki, termodynamiki czy - dzięki zestawowi laserów - wyświetlić własny hologram. Będzie można tam także zbudować komorę mgłową, dzięki której zobaczymy ślady pozostawiane przez promieniowanie kosmiczne, a podczas zajęć z wykorzystaniem ciekłego azotu sprawdzić, co się dzieje, gdy jest naprawdę zimno.