Rozbudzić fascynację nauką

Największym zainteresowaniem cieszyć się będzie jednak zapewne pracownia robotyczna. Ma zainteresować naukami ścisłymi przyszłych mechaników, mechatroników, informatyków i elektroników. Pracownia zostanie wyposażona w sprzęt pozwalający zbudować i zaprogramować własnego robota. Zajęcia zostaną pogrupowane na: robotykę przemysłową; automatykę, napędy i sensorykę; robotologię - czyli robotykę mobilną i humanoidalną oraz legotronikę - czyli zajęcia z wykorzystaniem zestawów Lego Mindstorms NXT. W Stanach Zjednoczonych - aby propagować umiejętności techniczne - od lat prowadzi się na masową skalę takie właśnie zajęcia. Na uczelniach, w szkołach, w klubach osiedlowych i drużynach harcerskich młodzież uczy się budować i programować roboty. W Europie tego typu inicjatywy nie są już tak powszechne. W Polsce na palcach jednej ręki można zaś policzyć miejsca, gdzie odbywają się takie zajęcia.

Wzbudzić entuzjazm do przedmiotów ścisłych

Rozbudzić fascynację nauką
"Ludziom brakuje dzisiaj bezpośredniego, rzeczywistego, namacalnego doświadczenia. Szkoda, że w Polsce skupiono wszystkie wysiłki na informatyzacji szkół, a zapomniano o wyposażeniu laboratoriów fizycznych, chemicznych, biologicznych" - mówił dwa lata temu w wywiadzie dla Computerworld Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik. "Dzieciom pozostało uczenie się albo z podręczników, albo z programów komputerowych. Zabrakło możliwości samodzielnego, eksperymentalnego sprawdzenia wartości i przydatności przyswajanej wiedzy. To z pewnością też jeden z powodów coraz mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach ścisłych i technicznych" - dodał.

Według danych resortu edukacji, absolwenci polskich liceów nie chcą studiować przedmiotów ścisłych, takich jak fizyka czy astronomia. Z roku na rok polskie szkoły wyższe borykają się z coraz większymi trudnościami przy naborze kandydatów na studia informatyczne i inne kierunki, na których wymagana jest matematyka. Tak przynajmniej sytuacja wyglądała dwa lata temu, gdy zaczynano budować centrum. Powoli zmienia ją rynek, powrót matematyki na maturę, a także tzw. studia zamawiane. Ale zachęcać do nauki przedmiotów ścisłych trzeba od najmłodszych lat. Życzmy więc sobie, aby Centra Nauki powstały także w innych miastach w Polsce…


TOP 200