Rośnie sprzedaż antywirusów
- Józef Muszyński,
- 23.06.2006, godz. 11:49
Wzrost liczby programów złośliwych nakręca koniunkturę dla producentów antywirusów. Analitycy Gartnera oszacowali, że w ubiegłym roku obroty w tym segmencie rynku produktów ochronnych zwiększyły się o 13,6 proc., do wysokości 4 mld USD.
Perspektywy dla tego rynku są równie dobre. Gartner przewiduje jego dwucyfrowy przyrost w krótkim czasie.
Oczekuje się, że dostawcy będą dołączać do tego oprogramowania inne mechanizmy ochronne, takie jak funkcje antyspyware czy zapory ogniowej, a konkurujące na rynku produkty staną się porównywalne pod względem wydajności.
Zobacz również:
- Przychody na rynku chipów wzrosną w tym roku do ponad 600 mld
- Wartość rynku genAI wciąż rośnie
- Czy smartfony potrzebują oprogramowania antywirusowego
Największą cześć rynku opanował Symantec - 53,6 proc., wyprzedzając McAfee - 18,8 proc. i Trend Micro - 13,8 proc. Wszystkie trzy firmy odnotowały jednak spadek swojego udziału w rynku w porównaniu z rokiem 2004, ale nie przekroczył on 1 proc.
Gartner szacuje obecnie udział w rynku wliczając do obrotów również subskrypcję usług ochronnych oraz oprogramowanie open source. Wcześniej udział w rynku szacowany był wyłącznie na podstawie sprzedanych licencji.
W kategorii najszybszego przyrostu obrotów pomiędzy rokiem 2004 i 2005, na prowadzenie wysunęła się firma Panda Software (przyrost 23,8 proc.), mająca 3,2 proc. udziału w rynku i plasująca się z tym wynikiem na czwartym miejscu. Firma ma silną pozycje w obszarze małych i średnich firm w Europie.
Na rynek ten wkracza również Microsoft z ofertą produktów klasy konsumenckiej i dla przedsiębiorstw. Na początku miesiącu firma udostępniła Live OneCare - oprogramowanie antywirusowe, zapory ogniowej i składowania danych dla użytkowników indywidualnych.
W tym miesiącu firma przyjęła też nazwę 'Forefront' dla oprogramowania dla przedsiębiorstw, które obejmuje Antigen - oprogramowanie antywirusowe i antyspamowe, oraz Forefront Client Security - wczesną betę oprogramowania zapewniającego ochronę antywirusową desktopów, laptopów i systemów operacyjnych w sieci przedsiębiorstwa.
Według Gartnera, w roku 2005 podział rynku produktów antywirusowych przedstawiał się następująco: produkty dla przedsiębiorstw - 51,5 proc., a dla użytkowników indywidualnych - 48,5 proc.