Rola CIO przesądza o wynikach firmy

Aby organizacja osiągnęła sukces, CIO musi współtworzyć jej strategię, a podległy mu dział powinien wdrażać innowacyjne rozwiązania, inwestować w technologie cyfrowe i dbać o cyberbezpieczeństwo.

Rola CIO i całego działu IT w firmie zmienia się nieustannie. Już nie wystarczy obniżanie kosztów, zwiększanie efektywności, usprawnianie procesów. Najlepsze wyniki osiągają firmy, które kładą nacisk na przełomowe technologie, takie jak: analityka, media społecznościowe, przetwarzanie w chmurze, i tzw. customer experience, czyli poprawianie jakości doświadczenia klienta. Dowodzi tego ostatnie badanie firmy Accenture, którego wnioski zostały zawarte raporcie „High Perfomers in IT: Defined by Digital”. Badanie z roku 2013 zostało przeprowadzone wśród wyższej kadry menedżerskiej z 202 globalnych firm z różnych branż. Podobne wywiady Accenture przeprowadza od roku 2005.

Nowe kompetencje CIO

Sukces potwierdzony liczbami

69% menedżerów z firm liderów stawia na technologie mobilne.

33% zarządzających wdraża chmurę prywatną lub publiczną.

15% zarządza wdrożoną infrastrukturą hybrydową.

80% organizacji zamierza korzystać z cloud computingu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

75% liderów deklaruje, że priorytetem 2014 r. jest cyberbezpieczeństwo.

W wielu organizacjach, zwłaszcza w Polsce, wciąż pokutuje przeświadczenie, że szefowie IT i podległe im działy pełnią rolę służebną wobec innych obszarów, a ich zadaniem jest przede wszystkim dostarczanie usług i rozwiązań. Badanie Accenture wykazało, że w 13 firmach (spośród ponad 200) będących liderami w dostarczaniu usług IT, agility i innowacyjności, CIO biorą udział w budowaniu strategii całego przedsiębiorstwa. „Aby to było możliwe, szef IT powinien być równocześnie członkiem zarządu” – podkreśla Marcin Zygmanowski, Managing Director, Technology Growth Platform Lead, Accenture Polska. Ma to bezpośredni wpływ na inwestycje w technologie mobilne (69%), cloud computing (33%) i poprawianie jakości doświadczenia klienta. Analiza Forrester Research potwierdza, że konsumentom na tym najbardziej zależy i że tego właśnie oczekują od biznesu.

Zobacz również:

  • Zmiana kierownictwa w Accenture
  • 5 praktycznych powodów, dla których warto wdrożyć Zero Trust
  • Trendy w e-commerce 2024

Ważnym obszarem, w którym CIO i podległe mu działy mogą odnosić sukcesy, są innowacje. IT powinno wspierać inne działy we wdrażaniu nowatorskiej technologii. Dzięki temu zwiększają efektywność operacyjną organizacji, usprawniają funkcje biznesowe, wspierają nowoczesny marketing, podnoszą standardy obsługi klienta. Szefowie działów IT, którzy stawiają na innowacje, dłużej zajmują swoje stanowiska niż CIO przywiązani do tradycyjnych rozwiązań.

Co charakteryzuje liderów

Jak wynika z raportu, czołowe przedsiębiorstwa (pierwsza trzynastka) kładą nacisk na testowanie i wdrażanie cloud computingu, analityki, dbają też o obecność w mediach społecznościowych. Technologie cyfrowe sprzyjają opracowywaniu nowych produktów i usług, co pomaga im uzyskać przewagę konkurencyjną nad firmami ze swojej branży. Liderzy łatwiej radzą sobie z ograniczeniami procesowymi, organizacyjnymi i innymi, które utrudniają wprowadzanie innowacji. Dwa razy częściej niż pozostałe firmy uzyskują też oczekiwany, a nawet wyższy zwrot z inwestycji w narzędzia analityczne.

Rola CIO przesądza o wynikach firmy

„Wysokoefektywne firmy budują silne fundamenty cyfrowego biznesu. We wszystkich obszarach swoich działań wykorzystują zaawansowane rozwiązania technologiczne” – mówi Marcin Zygmanowski, Managing Director i Technology Growth Platform Lead, Accenture Polska.

Liderzy chętniej sięgają po usługi mobilne – aż 69% zależy na wdrażaniu transakcji mobilnych. Wysoko wydajne organizacje uzyskują znacznie lepsze rozwiązania analityczne, osiągając zdecydowanie wyższy zwrot z inwestycji. „Firmy, które wyróżniają się pod względem wykorzystania potencjału IT, wiedzą, jak zastosować w praktyce cyfrową rewolucję” – puentuje Marcin Zygmanowski. Inwestycje w strategiczne technologie napędzają ich dalszy rozwój. Liderzy bez oporów wprowadzają cloud computing – 33% menedżerów pochodzących z tych firm wdraża tego typu rozwiązanie, a 15% zarządza infrastrukturą hybrydową. W dużym stopniu zależy to od mentalności nowego pokolenia CIO, które chętniej sięga po nowe rozwiązania. Kadra zarządzająca liderów przyznaje jednak, że część IT (infrastruktura, middleware, aplikacje) nadal będzie oparta na tradycyjnych modelach, z hostingiem i centrum danych w swojej lokalizacji. W taki sposób będzie działać w 2020 r. aż 59% stosowanych aplikacji.

Najlepsze w swojej branży firmy są zorientowane na klienta, co uwzględniają ich strategie inwestowania w IT. To jedno spośród trzech priorytetowych działań, i to w długim okresie. Kładą nacisk na takie obszary, jak: sprzedaż i marketing, obsługa klienta, rachunkowość, finanse, wsparcie łańcucha dostaw. „Liderzy dążą do udoskonalenia tzw. customer experience, czyli całości interakcji pomiędzy klientem a organizacją, oraz do poprawy osiąganych wyników” – podkreśla Marcin Zygmanowski. Dzięki wprowadzaniu specjalistycznych funkcji IT, ok. jednej trzeciej klientów korzysta z usług firm-liderów w sposób samoobsługowy, stosując do tego celu różne kanały dostępu – urządzenia mobilne, media społecznościowe, internet.

Bezcenne bezpieczeństwo

Wprowadzanie przełomowych technologii niesie ze sobą nowe zagrożenia. Dlatego też CIO i podległe im działy muszą zapewnić zarówno swoim klientom, jak i firmie możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa. Ważne jest tworzenie strategii obrony, które wyprzedzają działania hakerów. Priorytetem IT na rok 2014 i na następne lata jest obniżenie ryzyka oraz szybkie stosowanie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa – tak deklaruje 75% liderów. Niepokoi fakt, że aż 44% badanych stwierdziło, że do tej pory zbyt mało inwestowało w cyberbezpieczeństwo.

Krótkie podsumowanie

Raport dowodzi, że inwestowanie w nowoczesne technologie cyfrowe przynosi firmom wymierne korzyści. Organizacje, które w dalszym ciągu będą koncentrować się na tradycyjnych narzędziach, zostaną w tyle. Jak mówi Marcin Zygmanowski: „W ostatnich latach największy sukces odnosiły firmy potrafiące strategicznie inwestować w rozwiązania IT, na których budowane były produkty i usługi mające na celu postawienie klienta w centrum uwagi”. Od tego nie ma odwrotu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200