Rok stabilnego wzrostu

Dzięki spokojowi wewnątrz spółki i stabilnemu akcjonariuszowi Optimus powoli odzyskuje pozycję na polskim rynku producentów komputerów.

Dzięki spokojowi wewnątrz spółki i stabilnemu akcjonariuszowi Optimus powoli odzyskuje pozycję na polskim rynku producentów komputerów.

Rok stabilnego wzrostu

Małgorzata Walczak, p.o. prezesa zarządu Optimus SA

W 2002 r. kierownictwo Optimusa zdecydowało o zmianie modelu biznesowego firmy, koncentracji na wybranych grupach klientów, w tym głównie na małym i średnim biznesie. Do nowej strategii dostosowano kanał sprzedaży i portfolio produktów. To pozwoliło firmie ograniczyć o 30% koszty dotarcia do klienta. Kierownictwo Optimusa sprawdza też możliwości dotarcia do klientów indywidualnych przez sieć partnerów prowadzących małe placówki handlowe - OPTIbox - umiejscawiane m.in. w centrach handlowych. Firma liczy też na sprzedaż ok. 20 tys. PC do szkół. MENiS jeszcze w tym roku chce rozstrzygnąć przetarg na zakup ok. 70 tys. komputerów dla szkół. Przez najbliższe dwa lata na ten cel ma być wydawanych kilkaset milionów złotych.

Zdaniem Małgorzaty Walczak, wiceprezes Optimusa, odpowiadającą za sprzedaż i p.o. prezesa zarządu, firmę tę należałoby docelowo przekształcić w "spółkę projektowo-dystrybucyjną". Produkcja oddana zostałaby wówczas zewnętrznemu partnerowi. Zdaniem zarządu nowosądeckiej firmy, jej skala u lokalnego producenta jest zbyt mała. "Być może powinien powstać jeden hub produkcyjny dla wszystkich polskich dostawców PC? My chcielibyśmy mieć jedynie wpływ na projektowanie produkowanych tam komputerów" - mówi Małgorzata Walczak. Na badania i rozwój nowosądecka spółka przeznacza co roku kilkaset tysięcy złotych, współpracując ściśle m.in. z firmami takimi, jak Intel, Kingston i Microsoft.

Zaawansowane nisze

"Najchętniej ograniczylibyśmy naszą ofertę wyłącznie do produktów biznesowych. Sytuacja w Polsce jednak na to nie pozwala. Staramy się więc stawiać - również w dystrybucji - na produkty z wysoką marżą. Chcemy wspólnie z partnerami oferować gotowe rozwiązania - my dostarczalibyśmy sprzęt, partner oprogramowanie. Szukamy też nisz rynkowych" - wyjaśnia Małgorzata Walczak. Jednym z ciekawszych, niszowych projektów Optimusa w 2004 r. był udział w budowie Krajowego Klastra Linuxowego Clusterix. Poprzez sieć Pionier połączył on systemy przetwarzania danych w 12 ośrodkach akademickich w Polsce. Nowosądecka firma dostarczyła 118 dwuprocesorowych serwerów z Itanium 2 (łącznie w klastrze pracują 802 procesory). Przykładowe zastosowania systemu Clusterix obejmują obliczenia naukowe z zakresu symulacji przepływu krwi, badania struktur białek czy projektowania układów elektroniki molekularnej. "Interesują nas projekty integracyjne, ale - podobnie jak w przypadku Clusterixa - będzie to integracja sprzętowa" - mówi Małgorzata Walczak.

Nowosądecka firma podpisała w ubiegłym roku umowę z holenderską firmą Linvision, z którą Optimus ma współpracować przy tworzeniu klastrów, dostarczając własny sprzęt, na którym będą instalowane rozwiązania partnera. W ramach szukania niszy nowosądecka spółka podpisała też umowę z jednym z dystrybutorów pamięci masowych EMC. Nazwy jej przedstawiciele Optimusa nie chcieli jednak jeszcze zdradzić.

Nowe produkty

Rok stabilnego wzrostu

Przychody Optimus SA

Na początku 2004 r. Optimus zaprezentował OPTIpad - pierwszy komputer kieszonkowy w ofercie tej spółki. W ubiegłym roku firma ta poszerzyła również ofertę o przenośne odtwarzacze. Pierwszym własnym produktem tego typu jest Optimus MP3 Player. Nowosądecka firma otrzymała też status autoryzowanego dystrybutora produktów Micro-Star, w tym również odtwarzaczy mp3, a w jej ofercie znajdują się też urządzenia Apple iPod. "Segment elektroniki użytkowej jest obecnie najszybciej rosnącym sektorem rynku IT. Chcemy w nim silnie zaznaczyć swoją obecność" - deklaruje Małgorzata Walczak.

Wśród nowych produktów Optimusa, których premiera miała miejsce w ubiegłym roku, znalazły się także: terminale NClient (wyposażone w procesory VIA Eden 533 MHz lub 1 GHz) oraz nowa linia komputerów przenośnych - Fudita. W 2004 r. sprzedaż notebooków nowosądeckiej firmy wzrosła o kilkaset procent (do ok. 2000 szt.). Optimus sprzedał także kilkaset sztuk komputerów z systemem operacyjnym Windows XP Media Center. Pozwala on na przekształcenie komputera w "kombajn" do nagrywania i oglądania filmów oraz telewizji, słuchania muzyki, radia i przeglądania zdjęć.

Potencjalny eksport

Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło przed Optimusem nowe możliwości, m.in. jeśli chodzi o eksport, choć wymagało też przygotowań związanych z wymogiem posiadania certyfikatów CE. "Od 1 maja 2004 r. każdy ze sprzedawanych przez nas produktów opatrzony był tym znakiem. Aby to osiągnąć, prace przygotowawcze rozpoczęliśmy już w sierpniu 2003 r. Wiązało się to ze znacznymi kosztami, nie do udźwignięcia dla firm zajmujących się drobnym montażem. Obserwujemy, że ten segment rynku powoli się zmniejsza, w ubiegłym roku o ok. 10%" - twierdzi Małgorzata Walczak.

W październiku 2004 r. firma utworzyła spółkę zależną Optimus Computer GmbH. Zajmuje się ona dystrybucją sprzętu komputerowego w Niemczech i świadczeniem związanych z tym usług IT. Kierownictwo Optimusa jest też zainteresowane kontynuowaniem współpracy z instytucjami administracji rządowej na Ukrainie. Nie wiadomo jednak, czy już w tym roku pojawią się dla Optimusa znaczące kontrakty eksportowe. Na razie liczy się sprzedaż na polskim rynku, na który w 2004 r. nowosądecki producent dostarczył ponad 65 tys. komputerów, o 10 tys. sztuk więcej niż przed rokiem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200