Rok bez fajerwerków

Patrząc na wyniki

Niewątpliwie największym obecnie beneficjentem wydatków sektora bankowo-finansowego jest właśnie Grupa Asseco (prawie 460 mln zł przychodów z tego tytułu w 2006 r.), która nie tylko ma kontrakt w PKO BP i Pekao (przez spółkę Gladstone), ale także praktycznie zmonopolizowała rynek banków spółdzielczych (udział szacowany na 90%). Samo Asseco odnotowało jednak znaczący spadek przychodów spowodowany zapewne brakiem kolejnych projektów związanych z centralizacją systemów IT. Większość banków po prostu już je ma, stąd chęć wejścia z def3000 na rynki zagraniczne, w pierwszej kolejności do Rumunii. Softbank osiągnął jednak 9-proc. wzrost, głównie dzięki PKO BP.

Na brak zamówień z sektora bankowo-finansowego nie może narzekać Grupa Sygnity, choć odnotowała jedynie 1-proc. wzrost przychodów z tego tytułu (297 mln zł). Łączący się z nią Emax osiągnął wzrost o 42%, do 49 mln zł. Spółka ta podpisała w 2006 r. umowę o wartości 35 mln zł na "wdrożenie rozwiązań automatyki bankowej", sądząc z oferty tego poznańskiego integratora, projekt dotyczy systemów wydruku masowego. W czołówce firm, które zyskały na zamówieniach instytucji finansowych, jest Comarch (wzrost o 43%, do 106 mln zł). Firma oferuje rozwiązania do obsługi procesów kredytowych i Business Intelligence.

Mniejsze firmy mogą liczyć na kolejne projekty związane ze sprawozdawczością, choć polskie banki jakby mniej przejęły się wymogami Basel II, o ile nie zmusili ich do tego zagraniczni akcjonariusze, czy właśnie systemami analitycznymi. Wzrost przychodów o 9% odnotował w 2006 r. SAS Institute (41 mln zł), na Business Intelligence w bankach zarabia też Business Objects Polska. Wzrost sprzedaży Oracle'a w sektorze bankowo-finansowym to 40% (85 mln zł), choć firma ta zarabia przede wszystkim na wdrożeniach systemów gospodarki własnej.

Wesprzeć kontakt z klientem

"Firmy z branży finansowej to w znacznej większości organizacje operujące w sektorze usługowym, dlatego najważniejszym aspektem ich działalności są codzienne kontakty z klientami" - mówi Jarosław Gajewski, dyrektor ds. obsługi kluczowego klienta - Banki i Instytucje Ubezpieczeniowe w NextiraOne Polska (wzrost sprzedaży w tym sektorze o 29%, do 28 mln zł). "W dobie coraz silniejszej konkurencji zadowolenie i lojalność klientów są kluczową kwestią. Z tego względu firmy z sektora bankowo-finansowego coraz więcej inwestują w rozwiązania usprawniające relacje z klientami, umożliwiające ich sprawne pozyskiwanie, a następnie przetwarzanie danych na ich temat, w tym związane z ich bieżącymi oraz przyszłymi potrzebami i preferencjami" - dodaje.

Dla wielu firm z sektora finansowego podstawowym narzędziem biznesowym jest contact center. Wspomaga ono realizację tzw. inteligentnej obsługi klienta oraz już na poziomie pojedynczych kontaktów umożliwia dbałość o dobre z nim relacje. Nowoczesne contact center jest obecnie standardowo wyposażone w funkcjonalności, które jeszcze niedawno były nowością. Nikogo już nie dziwi integracja kilku kanałów komunikacyjnych, wspólne kolejkowanie rozmów, SMS-ów, faksów i poczty elektronicznej, czy wykorzystanie strony WWW jako części składowej rozproszonego centrum obsługi klienta. "Nowością jest teraz wykorzystanie Skype'a jako nowoczesnego i oferującego duże możliwości kanału komunikacyjnego" - mówi Jarosław Gajewski.

Większość dużych banków rozpoczęła także wdrożenia telefonii IP w łączności korporacyjnej. Wpływ na to mają zapewne rozwiązania stosowane w contact center, coraz bardziej nastawione na zintegrowaną komunikację opartą na tej właśnie technologii.

Bank operatorem

Zachęcone przykładem mBanku, który został wirtualnym operatorem MVNO, kolejne polskie banki — co najmniej trzy — chcą oferować usługi telekomunikacyjne. To zaś z pewnością będzie wymagać wdrożeń nowych systemów IT. Jak podaje Puls Biznesu, do końca roku mBank planuje pozyskać ponad 160 tys. abonentów usług komórkowych i na działalności telekomunikacyjnej zarobić 1 mln zł. W 2008 r. liczba abonentów ma ulec podwojeniu, a przychód wzrosnąć do 13 mln zł. mBank korzysta z infrastruktury Polkomtela, umowa między stronami obowiązuje do 2011 r.


TOP 200