Rewolucja przyjdzie z chmury

O popularności cloud computing zdecyduje przede wszystkim rachunek ekonomiczny - twierdzą uczestnicy redakcyjnej debaty Computerworld.

Rewolucja przyjdzie z chmury

Rosnąca z dnia na dzień oferta pokazuje, że dostawcy technologii są zdeterminowani do promocji cloud computing wśród przedsiębiorstw. Kształtująca się przez lata technologia dojrzała na tyle, by stać się komercyjną propozycją, w postaci nowego modelu biznesowego dostarczania i korzystania z IT, dla rynku, który dziś oczekuje od informatyki obniżania kosztów przy jednoczesnym wsparciu biznesu. Cloud computing na razie jest we wczesnym stadium rynkowej adaptacji, również w Polsce, ale dostawcy optymistycznie przedkładają korzyści stosowania chmury obliczeniowej nad związane z tym zagrożenia i wyzwania.

Co istotne, starają się mówić jednym głosem, definiując cloud computing, choć oczywiście pokusa promocji własnej wizji jest na pewno duża. Do debaty na temat nowej koncepcji przetwarzania zaprosiliśmy przedstawicieli spółek Citrix Systems Poland, EMC, IBM Polska oraz Microsoft Polska.

Od konsumenta do klienta

Na początek podstawowa, ale istotna obserwacja. Cloud computing zna dziś każdy użytkownik darmowego konta e-mail czy internetowej galerii zdjęć. Dostępna z każdego miejsca usługa działa, a dane nie giną. W ten sposób w masowej świadomości utrwala się akceptacja takiego modelu korzystania z informatycznych usług. Jest to istotne dlatego, że takie prywatne doświadczenia niebawem, jeśli nie już zostaną przeniesione do świata biznesu przez właścicieli firm i ich pracowników, co na tym etapie pomoże spopularyzować cloud computing w przedsiębiorstwach. Kolejny etap przyniesie jednak zróżnicowanie chmury konsumenckiej i biznesowej. Na rynku znane są przykłady wykorzystania przez duże korporacje niekiedy darmowych narzędzi np. do pracy grupowej, jednak wydaje się, że taki trend nie utrzyma się długo. A to dlatego, że biznes będzie pytać o SLA, gwarancje, wydajność - aspekty, które użytkownikom darmowych aplikacji z chmury nie zaprzątają głowy, gdyż akceptują oni pewne odchylenia w ich działaniu oraz pewien ogólny standard, nie oczekując zindywidualizowanej oferty.

Zatem cloud computing dla biznesu to przede wszystkim dostarczanie informatyki w modelu subskrypcyjnym - opłat abonamentowych i faktycznego zużycia zasobów dostawcy mocy obliczeniowej o niespotykanej do tej pory skalowalności. Na znaczeniu tracą pojedyncze parametry jak moc procesora, pojemność dyskowa czy szerokość pasma. Dziś wykształciły się trzy podstawowe warstwy cloud computing świadczone w modelu usługowym - as a service infrastruktura (IaaS), platforma (PaaS) oraz oprogramowanie (SaaS). Ostatnia kategoria jest najbardziej upowszechnionym przykładem zastosowania chmury obliczeniowej serwującej klientom aplikacje biznesowe. Sposób rozliczania za wykorzystanie zasobów chmury przybliża świat dostawców informatyki do świata dostawców mediów tradycyjnych - prądu, gazu, wody - wystawiających co miesiąc fakturę.

Wybór chmury

Najbardziej zainteresowaną technologią cloud computing - a przede wszystkim chmurą publiczną - grupę przedsiębiorstw stanowić będą małe i średnie firmy potrzebujące rozwiązań standardowych do obsługi kilku podstawowych procesów biznesowych, takich jak: komunikacja, relacje z klientami, zarządzanie zasobami. W tym segmencie przedsiębiorstw IT nie jest postrzegane jako zasób strategiczny, lecz raczej jako przyczyna kosztów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200