Rewolucja czy ewolucja? Jak cyfrowa transformacja pobudza innowacyjność rynku szkoleń

Rozmowa z Michałem Pacyną, prezesem zarządu Inprogress Sp. z o.o.

Jak z biznesowego punktu widzenia ocenia Pan 2020 rok?

To był niezwykle trudny rok dla naszej branży. W większości firm szkoleniowych, model działania zakładał bezpośredni kontakt z Klientem. Nadejście pandemii Covid-19 wymusiło gwałtowne zmiany w sposobie ich funkcjonowania, a tu olbrzymią przeszkodą był brak otwartości na zmiany i wdrożonych odpowiednich technologii informatycznych. Pod koniec pierwszego kwartału 2020 r., cała branża szkoleniowa zadawała sobie te same pytania: Czy wprowadzać radykalne zmiany w sposobie działania firmy. Czy inwestycje w nowe technologie w tym niepewnym czasie pozwolą na utrzymanie dotychczasowych klientów i pozyskanie nowych oraz czy firma utrzyma się na rynku. Z raportu opublikowanego przez Polską Izbę Firm Szkoleniowych wynika, że prawie 80% firm szkoleniowych nie jest już w stanie finansować swojej działalności z bieżących dochodów. W 95,5% firm z naszej branży pandemia spowodowała znaczący spadek sprzedaży. My również odczuliśmy skutki pandemii w postaci masowo odwoływanych szkoleń. Musieliśmy błyskawicznie zareagować, aby zminimalizować straty. Wyniki finansowe naszych spółek wyraźnie pokazują, że kierunek, który obraliśmy był właściwy. Oczywiście, nie wolno zapominać, że oferujemy certyfikowane szkolenia, wyjątkowo cenione przez branżę IT, a ten sektor gospodarki stosunkowo mało ucierpiał z powodu pandemii.

Pandemia wymusiła na firmach błyskawiczną transformację cyfrową. Inprogress do tej pory prowadził szkolenia w tradycyjny sposób. Jak sobie poradziliście z tą zmianą?

Szybko. Dokładnie w sześć dni. W tym czasie nie tylko zapadła decyzja, że przełączamy firmę na szkolenia w formie online, ale też przeprowadziliśmy testy platform, za pośrednictwem których chcieliśmy je prowadzić. Przetestowaliśmy i kupiliśmy odpowiedni sprzęt oraz wyposażenie i szóstego dnia uruchomiliśmy pierwsze szkolenie w nowym modelu. Kolejne tygodnie i miesiące równolegle szkoliliśmy i dopracowywaliśmy formy zdalnego kontaktu z naszymi kursantami. Jesteśmy firmą, która prowadzi szkolenia m.in. ze zwinnego zarządzania projektami zgodnie z AgilePM, więc to była doskonała okazja, aby w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę. Transformacja sposobu funkcjonowania firmy wymagała również umiejętnego zarządzania zmianą oraz ryzykiem. Zarówno zmiany jak i potencjalne ryzyko obejmowały wszystkich – pracowników biura, trenerów i oczywiście naszych Klientów. Po konsultacjach uznaliśmy, że nie mamy nic do stracenia. Funkcjonowanie firmy w dotychczasowym modelu przestało być możliwe. To był oczywisty kierunek zmiany, sztuką było ją przeprowadzić możliwie szybko i bez straty na jakości świadczonych usług. Po raz kolejny liczby mówią same za siebie - rok 2020 był rekordowy pod względem ilości przeszkolonych osób, a z naszych usług zaczęli korzystać Klienci nie tylko z Polski, ale również mieszkający na stałe poza granicami kraju, bez konieczności uciążliwych i kosztownych podróży.

Inprogress Plus - to usługa, z która wystartowaliście kilka miesięcy temu. Skąd wziął się pomysł na model subskrypcji szkoleń?

Po pierwsze chcemy być firmą szkoleniową pierwszego wyboru w Polsce i wierzymy, że Inprogress Plus pomoże nam osiągnąć założony cel. Po drugie dotychczasowy model oferowania usług szkoleniowych przestał przystawać do szybko zmieniającego się otoczenia i środowiska, w którym nasi Klienci muszą funkcjonować. Chcemy oferować elastyczną formę korzystania z naszych usług, a brak jakichkolwiek limitów w korzystaniu z oferty szkoleń otwartych, to zmiana w tym właśnie kierunku. Po trzecie – chcemy wspierać naszych klientów w długofalowym rozwoju i pomagać im osiągać zakładane cele. Już teraz można w komentarzach na naszych profilach w serwisie LinkedIn oraz Facebook przeczytać opinie pierwszych subskrybentów, którzy piszą, że dzięki Inprogress Plus zdobyli wymarzoną pracę lub awans, że udział w szkoleniach w ramach subskrypcji Inprogress Plus pomógł im zaplanować ścieżkę wymarzonej kariery. To jest misja, którą chcemy realizować za pomocą Inprogress Plus.

Z naszych obserwacji rynku zarówno w kraju, jak i za granicą wynika, że trend subskrypcji usług wszelakich jest coraz mocniejszy i jest naturalnym kierunkiem rozwoju dla takich firm jak nasza. Ponieważ chcemy być liderem na rynku i wyznaczać trendy, wystartowaliśmy z taką usługą jako pierwsi. Już kilka miesięcy po starcie Inprogress Plus, na polskim rynku zaczęły pojawiać się podobne projekty, ukierunkowane m.in. na szkolenia marketingowe. Inprogress Plus ma również na celu przeciwdziałać wykluczeniu na rynku pracy. Ze względu na swoją wyjątkowo atrakcyjną cenę, pozwala zdobywać cenione kompetencje i międzynarodowe certyfikaty także osobom z mniej zasobnym portfelem oraz tym, którzy w wyniku pandemii stracili pracę i chcą się szybko przebranżowić.

Jesteście jednym z liderów na rynku szkoleń akredytowanych, kończących się międzynarodową certyfikacją. Jak Wasi Klienci zareagowali na pojawienie się oferty Inprogress Plus?

Na początku z niedowierzaniem, szukali w regulaminie zapisów małym drukiem i opatrzonych gwiazdką. My jednak od samego początku postawiliśmy na całkowitą transparentność tego projektu. Informowaliśmy o pełnej zawartości planów subskrypcyjnych, pomysłach na rozwój, a także o dodatkowych kosztach związanych z uzyskaniem certyfikatów. Cały nasz zespół, nie tylko Biuro Obsługi Klienta, był przygotowany na to, aby wyczerpująco odpowiedzieć na każde pytanie naszych Klientów i rozwiać ich wątpliwości i obawy. A takie oczywiście się pojawiły. Klienci pytali nas jak to możliwe, że przez 6 miesięcy mogą korzystać bez limitów z oferty szkoleń otwartych i brać udział w ilu tylko chcą szkoleniach, w tak atrakcyjnej cenie. Dopytywali też, czy na pewno nie chodzi o gotowe nagrania przeprowadzonych wcześniej kursów, tylko o uczestnictwo w pełnowartościowym szkoleniu, odbywającym się na żywo wraz z możliwością konsultacji z trenerem, w tym także albo przede wszystkim - w szkoleniach akredytowanych kończących się międzynarodową certyfikacją. Są osoby, które szkolą się z nami od lat, i one bardzo szybko skorzystały z nowego modelu naszej oferty. Docenili jej elastyczność, możliwość powtórki posiadanej już wiedzy oraz oczywiście niczym nieograniczoną opcję rozwoju w zupełnie nowych kierunkach. Zaraz za nimi pojawili się nowi Klienci, których przyciągnęła atrakcyjna oferta oraz pozytywne opinie płynące z rynku.

Dla kogo dedykowana jest oferta Inprogress Plus?

Dla każdej osoby, kto stawia na rozwój w obszarach zarządzania projektami i usługami, zwinnego zarządzania oraz zarządzania zmianą i ryzykiem. Jest to także rewolucyjna forma benefitu pracowniczego. W tej chwili prowadzimy rozmowy z kilkoma dużymi firmami, które chcą włączyć Inprogress Plus do swoich pakietów rozwojowych. Subskrypcja szkoleń to również produkt dedykowany działom HR i managerom, odpowiedzialnym za planowanie rozwoju zawodowego całych zespołów i poszczególnych pracowników. Cały czas podkreślam, że w tym modelu Inprogress nie oferuje pojedynczych szkoleń, ale cały pakiet rozwojowy, obudowany rekomendowanymi ścieżkami, z których można skorzystać, aby zaplanować przebieg dalszej kariery zawodowej.

Inprogress Plus to oferta szkoleń prowadzonych w formie online. Jesteśmy na progu wyjścia z pandemii Covid-19. Czy uważa Pan, że w post pandemicznym świecie będzie miejsce na Inprogress Plus?

Pandemia Covid-19 wyrządziła na świecie olbrzymie szkody, ale również sprawiła, że olbrzymia grupa ludzi poznała wygodę i korzyści płynące z pracy zdalnej. Jestem przekonany, że już nigdy nie wrócimy w 100% do pracy w dawnym modelu. Pracownicy, nie tylko zatrudniani w dużych, międzynarodowych korporacjach, będą coraz bardziej rozproszeni po świecie. Ten model prowadzenia szkoleń jest idealny dla zespołów rozproszonych, jest również korzystniejszy finansowo. Inprogress Plus to również duża elastyczność i swoboda w dobieraniu terminów i godzin szkoleń. Szkolenia online prowadzimy również w godzinach popołudniowych oraz w weekendy. Ponadto usługi cyfrowe charakteryzują się dużo większą elastycznością i łatwiej jest je zaadaptować do zmian wynikających ze specyfiki rynku.

Inprogress Plus to ewolucja czy rewolucja?

Dla naszej firmy to ewolucja i ciągłe dopasowywanie się do zmieniających się potrzeb naszych klientów. Natomiast dla branży szkoleniowej to prawdziwa rewolucja, która nie tylko zmieni dotychczasowy sposób działania całej branży, ale także zapoczątkuje dalsze innowacje na polskim rynku szkoleń.

Rewolucja czy ewolucja?  Jak cyfrowa transformacja pobudza innowacyjność rynku szkoleń