Relacje budowane na zaufaniu
- Andrzej Maciejewski,
- 21.12.2010
Od wielu lat traktujemy technologie informatyczne jako integralną część organizacji. Ich zadaniem jest zapewnienie właściwego funkcjonowania procesów w firmie ubezpieczeniowej. To właśnie struktura procesowa nabiera coraz większego znaczenia, wypierając tradycyjny model organizacji. W naszym przypadku uznaliśmy, że IT jest bezwzględnie podporządkowane nadrzędnemu w stosunku do niego modelowi biznesowemu.
Większa kontrola portfela ubezpieczeń, ochrona przed nadużyciami, otwiera drogę do budowy atrakcyjniejszej oferty ubezpieczeniowej, także w zakresie ceny. Zaawansowane techniki analizy danych pozwolą łatwiej sprostać wymaganiom reżimu Solvency II, którego wdrożenie czeka branżę w roku 2013. Będzie to istotny obszar zastosowania nowoczesnych technologii zarządzania informacją.
Solvency II wymusi także zmiany działania na wielu szczeblach firm ubezpieczeniowych, stawiając na pierwszym planie umiejętność prognozowania, modelowania scenariuszy przyszłych wydarzeń. Opierając się na takich modelach, wyznaczane będą minimalne pułapy kapitałowe, a co za tym idzie, możliwości absorpcji ryzyka.
Zmiany czekające sektor ubezpieczeń, także w zakresie wykorzystania technologii, związane są z różnicowaniem się kanałów dystrybucji. W sprzedaży ubezpieczeń pośredniczą dzisiaj głównie profesjonalni agenci i brokerzy. Coraz częściej jednak te produkty trafiają do oferty takich instytucji, jak banki czy duże sieci handlowe. Dzięki możliwości stosowania nowoczesnych technologii możemy usprawniać i optymalizować zarządzanie różnorodnymi kanałami dystrybucji, zbieraniem i przetwarzaniem danych otrzymywanych z różnych źródeł, w różnych formatach - w tym również widzę źródło kształtowania przewagi konkurencyjnej.
Coraz ważniejszym środowiskiem funkcjonowania branży ubezpieczeniowej staje się Internet. Kanał ten wykorzystywany jest do kontaktów z firmą ubezpieczeniową zarówno przez klientów, dla których uruchomiliśmy w 2009 r. online-owe eKonto, jak i naszych agentów, którzy pracują w sieciowej aplikacji iPegaz - wspierającej sprzedaż polis oraz wymianę informacji z ubezpieczycielem. Przenoszenie coraz większej ilości relacji do Internetu jest istotnym zjawiskiem tworzącym wymagania dla zastosowania technologii w ubezpieczeniach.
Wydaje się, że w ubezpieczeniach bardzo mało prawdopodobny jest przełom na miarę np. ekranu dotykowego wprowadzonego przez iPhone w świecie interakcji człowieka z maszyną. Ubezpieczenia to relacja między ludźmi zbudowana na zaufaniu; wzajemna pomoc w odniesieniu do niepewnej przyszłości. Na zewnątrz istotną rolę w kształtowaniu tej relacji będzie nadal odgrywał pośrednik. Wartość zaś samej firmy ubezpieczeniowej będzie zawsze bardziej uzależniona od kompetencji zatrudnionych w niej ludzi aniżeli od jakości i ilości stosowanych technologii.