Rekordowa kara za narażenie klientów

Brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego (FSA) wymierzył firmie ubezpieczeniowej Norwich Union rekordową karę za to, że dopuściła ona do wykorzystania przez przestępców danych osobowych jej klientów. Wysokość grzywny ustalono na 1,26 mln funtów.

Kara wymierzona została za to, że firma nie stosowała zabezpieczeń, które uniemożliwiłyby przestępcom podszywanie się pod jej klientów. Efektem tego były masowe wyłudzenia; w 2006 r. przestępcy odkryli słabość systemu Norwich Union - masowo dzwonili do firmy podszywając się pod jej klientów i zlecali przelanie środków z polis na wskazane konta. Odnotowano łącznie 623 takie incydenty - aż 74 z nich zakończyły się przekazaniem pieniędzy klienta nieautoryzowanej osobie. Z szacunków policji wynika, że przestępcy zdołali przejąć w ten sposób ok. 3,3 mln funtów.

Za niedopatrzenia agencja FSA (Financial Services Authority) wymierzyła firmie 1,26 mln funtów kary (to rekordowo wysokie odszkodowanie w Wielkiej Brytanii). Przedstawiciele regulatora zwracają też uwagę, iż kara mogła być wyższa - początkowo rozważano 1,8 mln funtów, jednak Norwich Union zawarła ugodę z FSA i zgodziła się na natychmiastowe zaostrzenie polityki bezpieczeństwa.

Tak wysoka kara została wymierzona m.in. dlatego, że firma nie poinformowała klientów o zagrożeniu - w toku śledztwa ustalono, że jako pierwsi o działaniach przestępców dowiedzieli się tylko ci klienci, którzy... byli zatrudnieni w Norwich Union na stanowiskach menedżerskich. Przedstawiciele FSA mówią także, że firma przez pewien czas nie była w stanie powstrzymać działań przestępczych - choć jej pracownicy znali już wtedy modus operandi oszustów.

Rzecznik Norwich Union poinformował, że zabezpieczenia firmy zostały już poprawione i rozbudowane - jej klienci są więc obecnie bezpieczni. Towarzystwo ubezpieczeniowe pokryło również straty poniesione przez jego klientów w wyniku działań przestępców.


TOP 200