Rekord z pacjentami

Grunt to współpraca

Metodykę wdrażania systemu oparto na zaleceniach wykonawcy, którym była firma Unisys. Z jej woli powstały takie struktury, jak Komitet Sterujący (odpowiedzialny za podejmowanie decyzji finansowych) i Biuro Projektu (kierujące pracami). Zamiast postępującej informatyzacji kolejnych jednostek organizacyjnych, z jakich składa się szpital, zdecydowano się na prowadzenie wdrożenia względem poszczególnych stanowisk pracy.

Na pierwszy ogień poszła rejestracja chorych. Stopniowo z systemu zaczęły korzystać pielęgniarki i lekarze.

Dlaczego mało komputerów w szpitalach?

Ogromne opóźnienie służby zdrowia na polu informatyzacji wynika nie tylko z chronicznego niedostatku pieniędzy w resorcie zdrowia. Brakuje bowiem podstawowej motywacji przyświecającej wdrażaniu informatyki w biznesie - obniżania kosztów i poprawy efektywności działania. Instytut Onkologii jest tutaj chlubnym wyjątkiem - budowano go bowiem od razu jako szpital możliwie nowoczesny. Przede wszystkim jednak obciążenia przy budowie systemu nie stanowiła ustalona struktura organizacyjna.

W polskich szpitalach nikt nie prowadzi rachunków pozwalających na określenie rzeczywistych kosztów leczenia. Owszem - znane są koszty całkowitego zużycia leków, pensje lekarzy i pielęgniarek itd. Nikt jednak nie wie, ile rzeczywiście pieniędzy pochłonęła hospitalizacja konkretnego pacjenta. Reforma Służby Zdrowia, która jest wciąż przed nami, wymusi jednak czynienie takich rachunków. Centrum im. Marii Skłodowskiej-Curie jest już do tego przygotowane - wystarczy aktywacja odpowiedniego modułu aplikacji CareSys, odpowiedzialnego za rozliczenia (który w dodatku posiada opcję współpracy z firmą ubezpieczeniową), i połączenie go z oprogramowaniem finansowo-księgowym.

Plany i nadzieje

Centrum Onkologii jest także ważnym ośrodkiem naukowym. Sieci zainstalowane w szpitalu podłączone są do Internetu. Poza wymianą poczty elektronicznej wykorzystuje się go do łączności z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zainstalowane zostały różnorodne bazy danych, m.in. medyczne. W planach pozostaje realizacja sieci łączącej wszystkie szpitale onkologiczne w Polsce, dzięki której możliwa byłaby natychmiastowa wymiana danych o pacjentach, a także osobach wyleczonych.

W skrócie

Wdrożenie systemu informatycznego w Centrum Onkologii zaowocowało istotną poprawą efektywności i organizacji pracy szpitala. Wszystkie dane o pacjentach przechowywane są w postaci elektronicznej, zaś dokumenty papierowe stosowane są tylko tam, gdzie wymagają tego regulacje ustawowe. W szpitalu rocznie rejestrowanych jest ok. 100 tys. osób, z których około jedna piąta zostaje pacjentami.

Przyjęte rozwiązania techniczne

Oprogramowanie:

CareSys - modułowa, w pełni zlokalizowana aplikacja pozwalająca na kompleksową informatyzację "białej części" szpitala. Specyfika każdego szpitala może zostać opisana za pomocą związanych z programem kilkudziesięciu tabel systemowych bez konieczności modyfikowania kodu. Aplikacja posiada około pół tysiąca różnych ekranów i może generować podobną liczbę raportów. Jest to produkt australijski w pełni zlokalizowany.

BioLink - program służący do obsługi laboratorium, posiadający interfejsy do wielu urządzeń analitycznych (co pozwala na automatyzację pracy laboratorium).

Poza tym 6 narządowych baz danych (służących do pracy naukowej w klinikach).

Sprzęt:

Mainframe serii A (A-14) firmy Unisys i 120 terminali znakowych. W poszczególnych klinikach 11 sieci Novell (w sumie ponad 180 komputerów PC). Sieć AT&T PDS Systimax (ponad 700 gniazd, z czego 300 uaktywnionych). Wszystkie budynki Instytutu połączone są światłowodami 100 Mb/s.

Całościowy koszt jednego stanowiska pracy (sprzęt, oprogramowanie, okablowanie i szkolenie) to ok. 2 tys. USD.


TOP 200