Reklama szyta na miarę

W polskim Internecie widać coraz więcej ogłoszeń - niedługo pojawią się także personalizowane.

W polskim Internecie widać coraz więcej ogłoszeń - niedługo pojawią się także personalizowane.

Skuteczne prowadzenie internetowej reklamy wymaga posługiwania się oprogramowaniem, które pozwoli na kontrolowanie emisji banerów, także w cyklach, określenie docelowych stron, na których mają być wyświetlane, oraz tworzenie raportów. W raportach powinny znaleźć się dane na temat liczby osób, które obejrzały reklamę, wskaźnika odwiedzających ją i korzystających z niej.

Firma CR Media, będąca brokerem reklamowym w różnych mediach, do prowadzenia kampanii reklamowych w Internecie będzie używała aplikacji Grendel Ad Server. Program - opracowany przez polską firmę The Polished Group - pozwala na kierowanie reklam do konkretnego odbiorcy na bazie posiadanych informacji o jego profilu, czyli tzw. personalizację ogłoszeń.

Wirtualna Polska - znany internetowy portal - do umieszczania reklam stosuje oprogramowanie RealMedia. Pozwala ono na tworzenie raportów o wykorzystaniu poszczególnych reklam. "Drażliwą sprawą jest zawsze kwestia korzystania z reklamy. U nas dochodzi ona do 7% oglądających. Nie wierzę, by można było przekroczyć ten współczynnik" - uważa Leszek Bogdanowicz, dyrektor Wirtualnej Polski. Według światowych statystyk, to zaledwie 1-2%.

Ogłoszenia można także personalizować na podstawie oceny zainteresowań użytkownika, np. w serwisie wyszukującym określoną reklamę tworzy konkretne zapytanie, którego słowa wiążą się z daną tematyką. Tak postępuje m.in. Infoseek.

Trudno o rzetelną ocenę wielkości rynku ogłoszeń w polskim Internecie, gros widocznych banerów bowiem to wynik wymiany barterowej na zasadzie: "Wyświetlimy waszą reklamę, jeśli wy pokażecie naszą". Na zasadzie wzajemności działa serwis Bannermania. Przystępujący do sieci musi umieścić na swoich stronach kod HTML, który będzie wyświetlać reklamy innych użytkowników sieci. W zamian za każde dwie odsłony tych reklam uzyskuje prawo do jednej emisji własnej reklamy.

Bannermania utrzymuje się dzięki sponsorom, którzy mogą korzystać ze specjalnego programu (są to m.in. PLL Lot, RainbowTours, Corel). Umożliwia on prowadzenie kampanii od 10 tys. do 2 mln emisji reklam.

Dystrybucja ogłoszeń może polegać także na przynależności do klubu, którego członkowie umieszczają na swoich witrynach reklamy pozostałych serwisów. Na tej zasadzie działa sieć SmartLinks. Przynależność do tego serwisu jest bezpłatna. Obecnie do SmartLinks należy ponad 1000 użytkowników. Po zarejestrowaniu się w SmartLinks trzeba dołączyć do swoich stron fragment kodu HTML, który cyklicznie będzie wyświetlał reklamy innych członków klubu. Za każde wyświetlenie jednego banera przyznawany jest punkt, gdy zaś użytkownik kliknie na reklamę, otrzymuje drugi. Za każde dwa punkty własna reklama zostanie wyświetlona na stronie jednego z pozostałych członków klubu SmartLinks.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200