Reklama internetowa w Polsce w 2010 r. warta 1,6 mld zł

Badanie IAB AdEx za rok 2010 - którego wyniki poznaliśmy na konferencji adStandard 2011 - wskazuje na utrzymywanie się dwucyfrowego trendu wzrostowego wydatków na reklamę online. W 2010 roku wyniosła ona 1 578 mln zł (1 374 mln zł w 2009 r., wzrost o 17%).

Wśród wszystkich typów reklamy internetowej największy wzrost zanotowała reklama wideo (155%). Wśród typów reklamy internetowej wciąż króluje Display. "Dynamika wzrostu rynku reklamy online, choć w ujęciu procentowym nie jest aż tak imponująca jak 2-3 lata temu, i tak oznacza, że 60% całego wzrostu na rynku mediowym w Polsce zostało wypracowane przez Internet. Można więc śmiało powiedzieć, że Internet jest w tej chwili 'koniem pociągowym' dla całej branży reklamowej i mediowej w Polsce. Cieszy też fakt, że wreszcie sprawdzają się prognozy dotyczące ogromnego potencjału drzemiącego w reklamie wideo w sieci " - powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska.

Spośród podstawowych typów reklam, najważniejszym kanałem pozostała reklama graficzna z 45% udziałem w rynku. Na drugim miejscu uplasował się marketing w wyszukiwarkach - SEM (30%), którego udział w rynku wzrósł o 4%. Ogłoszenia także zanotowały wzrost i w 2010 roku osiągnęły 17% udział w rynku. Reklama e-mail utrzymuje się na tym samym poziomie (6% rynku). Istotną informacją dla branży jest ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wzrost udziałów 'wideo' w reklamie display jest jeszcze bardziej wyraźny - z 2% do 5%. Wydatki na reklamę behawioralną balansują w granicach 1% (ten typ reklamy internetowej jest raportowany w badaniu IAB AdEx od 2010 roku). Reklama efektywnościowa (model CPA) miała w 2010 roku ponad 9% udziału w rynku.

Sektorami generującymi największy przychód były finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja - prawie 40% wydatków na reklamę online. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią łącznie niemal 14%, podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej - 36%. Struktura wydatków w sektorach produktowych od 2009 roku wiele się nie zmieniła. Zauważalny jest stały wzrost wydatków na dwie popularne kategorie dóbr szybko zbywalnych - żywność i kosmetyki.

IAB AdEx jest projektem służącym do badania wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od roku 2007, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200