Regulowanie telewizji mobilnej

Telewizja mobilna to nie tylko nowa wizja dystrybucji treści drogą elektroniczną. W grę wchodzą też specyficzne regulacje prawne.

Telewizja mobilna to nie tylko nowa wizja dystrybucji treści drogą elektroniczną. W grę wchodzą też specyficzne regulacje prawne.

Zróżnicowanie pomiędzy tradycyjnymi a mobilnymi mediami wyrażane jest też w pozycji odbiorcy treści. Regulacje prawne powinny uwzględniać zmianę statusu użytkownika usług, któremu przyznano rolę wybierającego i dopasowującego do swoich oczekiwań prezentowane zasoby. Tego typu migracja nie może pozostać bez odzewu. Ważkie znaczenie ma tu wykształtowanie się rozróżnienia na usługi linearne i nielinearne. Te ostatnie, uwzględniają rolę użytkownika jako inicjującego przekazywanie danych, np. video on demand.

Dyrektywa "telewizja bez granic"

W tym zakresie, kierunki regulacji prawnej wytycza dyrektywa 2007/65/WE z 11 grudnia 2007 r., modyfikująca dyrektywę poświęconą telewizyjnej działalności transmisyjnej [tzw. dyrektywę telewizja bez granic]. Sektor IT wyrażał krytyczne opinie na temat projektowanych przepisów, ponieważ usługi mobilne są na tyle dynamiczne, iż nie zawsze będzie można je szczegółowo unormować. Nie doprowadziło to jednak do pominięcia kwestii telewizji mobilnej w prawie wspólnotowym. Dyrektywa wprowadza pojęcie "audiowizualnej usługi medialnej", uznając za nią taką, za którą odpowiedzialność redakcyjną ponosi dostawca usługi i której celem jest dostarczanie ogółowi odbiorców audycji w celach rozrywkowych, edukacyjnych bądź informacyjnych. Przepisy odnoszą się do komercyjnych treści, zaś w preambule dyrektywy wyraźnie wyłączono spod jej zakresu prywatne strony WWW. Wyklucza się też spod tych regulacji treści oferowane w serwisach Web 2.0, współtworzonych przez internautów. Preambuła wskazuje, że regulacje nie mają odnosić się do dystrybucji treści audiowizualnych generowanych przez internautów w celu wymiany "w ramach grup zainteresowań". Oznaczałoby to także wykluczenie spod zakresu przepisów, możliwych dystrybucji za pomocą aplikacji p2p. Sytuacja zmieni się diametralnie, gdy operator telewizji mobilnej pozyska prawa do dystrybucji treści od dysponenta serwisu Web 2.0.

Pozyskiwanie praw do zasobów

Jednoznaczna kwalifikacja telewizji mobilnej może być skazana na niepowodzenie. W zależności od podejścia biznesowego, nakładają się tu na siebie usługi linearne i nielinearne. Dodatkowo tylko część z treści przekazywanych odbiorcom powstaje na potrzeby tradycyjnych mediów. Atrakcyjność nowych usług wyraża się też w dostarczaniu tego, co dotychczas było poza zasięgiem konsumentów. Konsekwencji takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze, odgrywa to znaczenie z punktu widzenia oceny, na jakich zasadach powinien działać operator telewizji mobilnej. Po wtóre, pozyskiwanie praw do zawartości [contentu] prezentowanych w usługach mobilnych nie jest jednorodne. Najbardziej pożądaną sytuacją jest wypadek, gdy operator wspomnianych usług, zarazem dostarcza jedynie "własne" - czyli wcześniej zamówione - materiały. Eliminuje to choćby problemy związane z oferowaniem treści bez ograniczeń terytorialnych [umowy licencyjne mogą bowiem zawierać klauzule ograniczające geograficznie korzystanie z utworów]. Inaczej należy rozpatrywać przypadki czerpania z pozyskanych uprzednio materiałów, gdzie sytuacja sprowadza się w zasadzie do aneksowania zawartych umów. Oferowanie utworów w telewizji mobilnej, w której forma, czas i miejsce prezentacji są uzależnione od woli konsumenta, nie wpisuje się w zakres umów licencyjnych, zawartych przed kilkunastoma laty. W przypadku treści dopiero powstających, w umowach niezbędne jest zawarcie postanowień odnoszących się do wykorzystania utworów w ramach telewizji mobilnej. Wskazane byłoby przy tym odnoszenie się bezpośrednio do kwestii nadawania sieciowego w tekstach umów. Przekazywanie utworów w usługach mobilnych, określane mianem nadawania internetowego, wykazuje pewne różnice w stosunku do innych form eksploatacji dóbr niematerialnych. Szczegółowość kontraktów w tym zakresie chroni przed ewentualnymi sporami na tle udostępniania zasobów internautom i użytkownikom telefonii komórkowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200