Ratownicy potrzebują wiarygodnych danych
- Andrzej Gontarz,
- 19.06.2013
System zarządzania i reagowania kryzysowego mógłby funkcjonować jeszcze lepiej, gdyby służby miały dostęp do zintegrowanych informacji.
"Informacja musi być dostosowana do potrzeb odbiorcy, potwierdzona i wiarygodna, aktualna, podana we właściwym czasie i w sposób zrozumiały dla adresata" - tłumaczył dr Krzysztof Liedel, zastępca dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Pozamilitarnego Biura Bezpieczeństwa Narodowego (BBN), podczas konwersatorium "Przetwarzanie informacji w zarządzaniu kryzysowym i działaniach militarnych" zorganizowanego przez Collegium Civitas i Fundację Instytut mikroMAKRO.
Krzysztof Liedel zwrócił uwagę na rolę informacji jako zasobu strategicznego państwa. Rozwiązania stosowane do jej gromadzenia, przetwarzania i udostępniania muszą zapewnić integralność i stabilność całego układu informacyjnego. Postulat znalazł odzwierciedlenie w głównych rekomendacjach Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa Narodowego, opracowanego przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. "Jednym z celów wskazanych do realizacji na poziomie legislacyjnym jest konsolidacja służb specjalnych, określenie wspólnej pragmatyki ich działania, uporządkowanie kompetencji i uzyskanie interoperacyjności" - podkreślał Liedel. W ramach konsolidacji planowane jest stworzenie centrum integracji informacji specjalnych.
Integracja potrzebna od zaraz
Na pilną potrzebę integracji systemów informacyjnych różnych służb reagowania kryzysowego wskazywali też inni uczestnicy konwersatorium. Korzyści z istnienia systemu zintegrowanego odczuwalne byłyby dla wszystkich - policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego, jak również wydziałów i centrów zarządzania kryzysowego w organach administracji publicznej. Punktem wyjścia do jego stworzenia mogłyby być wykorzystywane w niektórych służbach systemy wspomagania dowodzenia (SWD). Takim systemem dysponuje np. policja. Według innych, rolę platformy integrującej informacje potrzebne w reagowaniu kryzysowym mógłby pełnić system informacji przestrzennej (GIS).
Dr Marcin Smolarkiewicz, kierownik Zakładu Badań Sytuacji Kryzysowych w Szkole Głównej Służby Pożarniczej, przedstawił wizję stworzenia Teleinformatycznego Systemu Gromadzenia i Wymiany Informacji na Potrzeby Zarządzania i Reagowania Kryzysowego. "System będzie stanowił połączenie systemu bazodanowego z nietypowym system wspomagania decyzji. Jego głównym zadaniem będzie udostępnienie teleinformatycznego środowiska na potrzeby wymiany informacji pomiędzy wszystkimi potencjalnymi podmiotami zaangażowanymi w zarządzanie kryzysowe, jak również wstępna, automatyczna lub półautomatyczna, ewaluacja informacji" - tłumaczył Marcin Smolarkiewicz.