Raportowanie z głową

W połowie kwietnia br. ukaże się dodatek specjalny tygodnika Computerworld, poświęcony informatycznym systemom wspomagania zarządzania i dystrybucją MRP II.

W połowie kwietnia br. ukaże się dodatek specjalny tygodnika Computerworld, poświęcony informatycznym systemom wspomagania zarządzania i dystrybucją MRP II.

Podobny dodatek wydaliśmy w ubiegłym roku. O tym, że w tym roku podjęliśmy się tej pracy ponownie, zdecydowały dwie przyczyny. Pierwszą jest rozwój rynku tego rodzaju oprogramowania i rosnące zainteresowanie nim ze strony przedsiębiorstw przemysłowych.

Druga wynika z naszych ambicji wydawniczych. W Polsce ostatnio ukazuje się wiele różnych opracowań i raportów dotyczących rynku informatycznego, ale większość z nich nie zaspokaja potrzeb menedżerów, a nawet informatyków. Bogactwo oferty dostawców systemów dla przedsiębiorstw (lub szerzej dla organizacji) powoduje, że menedżer podejmujący decyzję o zakupie jest przytłoczony nadmiarem propozycji, a doradzający mu zakładowy główny informatyk, dotąd skoncentrowany jedynie na swoich obowiązkach zawodowych, również nie jest ekspertem od analizy oferty handlowej rynku.

Opracowanie polegające jedynie na wymienieniu istniejących pakietów i sprzedających je firm, następnie na hasłowym wyliczeniu - na podstawie materiałów marketingowych - funkcji, które obsługują, w niczym nie ułatwia pracy dyrektorom i informatykom w organizacjach.

Sztuka i odpowiedzialność

Podstawą dobrze przygotowanego raportu jest przede wszystkim jasny, czytelny i zrozumiały wybór kryterium porządkującego oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Natomiast podstawowym obowiązkiem dziennikarzy i współpracujących z nimi specjalistów jest uświadomienie ich przyszłym użytkownikom, co muszą zrobić, zanim wdrożą oprogramowanie, aby po wdrożeniu umieć z niego korzyść, oraz ile będzie kosztowało całe przedsięwzięcie i jak wydawać pieniądze, żeby ich nie marnować.

Kolejną ważną sprawą dla klientów firm informatycznych jest badanie wiarygodności dostawców oraz dostęp do referencji. Prezentacja systemów tylko na podstawie materiałów marketingowych w wielu wypadkach jest nieodpowiedzialnym wprowadzeniem czytelników w błąd. Autor opracowania musi znać polecane oprogramowanie. Zgodnie z tymi zasadami staraliśmy się opracować nasz dodatek specjalny.

Zgodnie z zasadami

Dodatek "Strategie - Technologie" poświęciliśmy tylko tym systemom informatycznym, które są zgodne ze standardem MRP II. Warunkiem udziału w prezentacji było dobrowolne zgłoszenie uczestnictwa oraz udostępnienie dokumentacji i samego oprogramowania naszemu konsultantowi, zatrudnionemu specjalnie do przeglądu pakietów, oceny ich zgodności ze standardem, zgodności z polskimi przepisami finansowymi i prawnymi oraz stanu polonizacji.

W dodatku, który ukaże się w połowie kwietnia, przedstawiliśmy 26 pakietów oraz 42 firmy oferujące je, wdrażające lub doradzające w reorganizacji przedsiębiorstw przed informatyzacją i przygotowaniu przetargów. Prawie wszyscy dostawcy podają ceny swoich produktów i usług.

Część publicystyczna dodatku zapoznaje czytelników ze standardem MRP II oraz polskimi uwarunkowaniami dużych przedsięwzięć informatycznych, do których niewątpliwie należy wdrażanie takiego systemu. W kolejnych artykułach zdemaskowano mity, którymi posługują się handlowcy firm informatycznych, czasem wykorzystujący łatwowierność i niekompetencję klientów. Sporo miejsca poświęciliśmy ekonomicznemu sensowi przedsięwzięć informatycznych.

Rozszyfrowano np. często wypowiadane przez dostawców zdania: "Nasz system jest odpowiedni dla każdego przedsiębiorstwa", "Standard MRP II rozwiązuje wszystkie problemy", "Wdrożenie nawet części pakietu daje pełne korzyści". Rozważano tezę, czy każdy system musi zostać zmodyfikowany podczas wdrożenia.

Nasi autorzy podjęli także dyskusyjny temat, czy należy kupować oprogramowanie i sprzęt "na wyrost", czy raczej stosownie do aktualnych potrzeb, i wymieniać go wraz ze zmieniającymi się potrzebami przedsiębiorstwa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200