Raport o stanie cyfrowej bankowości
- Janusz Chustecki,
- 14.06.2021, godz. 09:11
Firmy z sektora FinTech stają się ostatnio coraz bardziej operatywne. Zmuszają tym samym tradycyjne banki do tworzenia cyfrowych oddziałów i ciągłego ich rozwijania. Wnioski takie zawarte są w raporcie World FinTech Report 2021, którego twórcą jest Capgemini i Efma
Raport podaje iż pomimo niestabilnej sytuacji rynkowej, sektor FinTech odnotował 11-proc. wzrost aktywności transakcyjnej w IV kw. 2020 roku i udowodnił w czasie kryzysu swoją dojrzałość i kompetencje.
Pomimo tego iż konsumenci coraz bardziej akceptują firmy FinTech, to jednak nadal bardziej ufają tradycyjnym bankom, a 68 proc. twierdzi, że wypróbowałoby ofertę cyfrową prowadzoną wyłącznie przez ich główny bank.
Zobacz również:
- Cisco finalizuje przejęcie Splunk
- Co trzecia firma w Polsce z cyberincydentem
- AI w walce z przestępstwami finansowymi
Stąd wniosek, że cyfrowe rozwiązania inspirowane technologiami FinTech muszą się stać dla banków strategicznymi i kluczowymi usługami. Nie ma tu jednak jednego uniwersalnego podejścia i banki nie mogą tworzyć tylko cyfrowych filii.
Spośród ankietowanych, 63 proc. stwierdziło, że filia działająca wyłącznie w formie cyfrowej umożliwia wszechobecny dostęp do bankowości, 50 proc. - że umożliwia szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek, a 52 proc. - że ułatwia współpracę dzięki funkcjonalności plug-and-play.
W raporcie przedstawiono trzy podejścia - greenfield, bluefield i brownfield - dla operatorów tradycyjnych, tworzących wyłącznie cyfrowe oddziały zależne i zalecono metodologię, która określa wizję, tworzy solidne podstawy i napędza długoterminowy wzrost poprzez sprzyjającą kulturę.
Przedstawiono również czteroetapowe podejście dla dojrzałych firm z tego sektora, które chcą osiągnąć długoterminowy wzrost i rentowność. Fazy obejmują dywersyfikację produktów w celu przyciągnięcia szerszej bazy klientów, uproszczenie i automatyzację ekosystemu, monetyzację usług, możliwości lub danych, a także ekspansję na nowe rynki.