Raport Trend Micro: urządzenia mobilne, konsumeryzacja i BYOD

Trend Micro zaprezentował na Mobile World Congress 2012 wyniki badań podejścia dyrektorów wyższego i niższego szczebla, w Europie i Stanach Zjednoczonych, do kwestii konsumeryzacji i związanych z tym trendem zagrożeń. Badaniami objęto dyrektorów działów informatycznych i dyrektorów generalnych firm.

Konsumeryzacja oznacza używanie przez pracowników w firmie swoich prywatnych komputerów, smartfonów i tabletów i wiąże się z bardzo popularnym ostatnio skrótem BYOD (Bring Your Own Device - przynieś swoje własne urządzenie).

Raport został opracowany na podstawie rozmów z ponad 850 dyrektorami firm ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Zobacz również:

  • Ta ustawa przybliża moment, w którym TikTok zostanie zablokowany w USA
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Jak wynikło z badań: 78% firm pozwala pracownikom na używanie prywatnych urządzeń w celach związanych z pracą; prawie 50% badanych firm odnotowało przypadki kradzieży danych lub naruszenia bezpieczeństwa; 100% przypadków kradzieży danych, o których mowa powyżej, wynikało stąd, że pracownik uzyskiwał dostęp do sieci swojej firmy z prywatnego urządzenia

"Konsumeryzacja nieodwracalnie związała ze sobą branże komunikacji mobilnej i zabezpieczeń internetowych" - mówi Cesare Garlati, Senior Director, Mobile Security w firmie Trend Micro. I dodaje, "wielu CEO używa codziennie niezabezpieczonych urządzeń mobilnych, aby uzyskać dostęp do wrażliwych danych w sieciach korporacyjnych". Z badań Trend Micro wynika, że 75% szefów firm łączy się z siecią swojej firmy za pomocą prywatnego smartfonu lub innego urządzenia. Dlatego zarządy firm oraz szefowie działów IT muszą mieć plan, w którym zaakceptują konsumeryzację i określą konkretne działania.

Ogólny wniosek z raportu jest taki, że konsumeryzacja jest dobra dla firm (zapewnia pracownikom bardziej dogodny dostęp do danych w sposób dostosowany do ich wymagań), wiąże się z nią jednak ryzyko związane z bezpieczeństwem i kosztami ponoszonymi przez firmę. Okazuje się, że w przypadku konsumeryzacji prawdziwym problemem jest brak edukacji, dobrych praktyk i praktycznych wskazówek. Zniechęca to wiele firm, które nie wiedzą, jak sobie radzić z tym trendem.

Praktyczne wskazówki dla firm chcących stawić czoła konsumeryzacji, sformułowane w raporcie, można streścić w kilku punktach: po pierwsze - konieczna jest akceptacja konsumeryzacji i wykorzystanie jej potencjału biznesowego; po drugie - należy opracować i przyjąć solidny plan oraz elastyczne reguły konsumeryzacji; oraz po trzecie - firma powinna wdrożyć właściwą infrastrukturę techniczną, zapewniającą ochronę danych, zarządzanie urządzeniami mobilnymi i zabezpieczenia mobilne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200