Raport 7N: Polska wśród najlepszych krajów do outsourcingu IT

Polska znalazła się w gronie dziesięciu najlepszych na świecie państw do outsourcingu usług informatycznych – przynajmniej z perspektywy firm z Europy Zachodniej. Wynika tak z opracowanego przez firmę 7N raportu „Executive Brief. Outsourcing 2020”.

Opracowanie „Executive Brief. Outsourcing 2020” autorstwa firmy 7N zawiera analizę 50 krajów z całego świata pod kątem ich przyjazności i atrakcyjności dla outsourcingu IT. Impulsem do jego powstania było badanie NNT Ltd. 2020 Global Managed Services Report, z którego wynika, że aż 45% przedsiębiorstw – w związku ze zmianą modeli operacyjnych wywołaną pandemią – zamierza zlecać więcej procesów biznesowych kontrahentom niż wykonywać samemu.

Za punkt wyjścia obrano perspektywę firm zachodnioeuropejskich. W tym ujęciu najlepsze do offshoringu usług IT okazały się w badaniu 7N Filipiny, Indie i Argentyna. Dla firm zainteresowanych przeniesieniem niektórych procesów biznesowych za granicę, ale do kraju bliskiego pod względem geograficznym i kulturowym (nearshoring) pierwszym wyborem są Irlandia, Czechy i Węgry - Polska tuż za nimi.

Zobacz również:

  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Autorzy badania wzięli pod uwagę 13 kryteriów oceny atrakcyjności krajów, w tym dostępność talentów IT, konkurencję rynkową, ryzyko operacyjne, znajomość języków obcych czy koszty życia.

Outsourcing IT w Polsce – argumenty „za”

  • atrakcyjne koszty operacyjne i rozwinięta infrastruktura – oceniona wyżej niż w większości krajów europejskich,
  • stosunkowo wysoki wskaźnik rozwoju społecznego, rozumiany jako wypadkowa dochodu narodowego, poziomu edukacji i długości życia,
  • niskie ceny – najlepsza ocena w regionie, w ujęciu globalnym niższe koszty życia są tylko w Azji,
  • małe ryzyko operacyjne – niższe niż w większości krajów świata,
  • bliskość zachodniej Europy – bliskość geograficzna ułatwia komunikację z uwagi na zbieżność stref czasowych,
  • znajomość języka angielskiego – pod tym względem ustępujemy tylko Irlandii.

Outsourcing IT w Polsce – argumenty „przeciw”

  • ograniczona dostępność fachowców – rozwinięty rodzimy sektor IT już teraz angażuje wielu specjalistów; tych jednak jest u nas więcej, niż na przykład w Czechach,
  • prognozy co do liczby absolwentów kierunków technicznych – wypadamy lepiej niż inne kraje regionu, co dobrze wróży na przyszłość, ale słabiej niż kraje Azji i obu Ameryk,
  • konkurencja rynkowa – wszyscy z Top10 najlepszych lokalizacji oceniani są lepiej,
  • kompatybilność kulturowa – porównywalny wynik uzyskały inne kraje Europy Środkowej,
  • populacja miejska – w porównaniu z sąsiadami ludność Polski jest mniej skupiona w dużych aglomeracjach.

„Wyniki raportu stoją w sprzeczności z ogólnym przekonaniem, jakoby Polska dysponowała ogromnymi zasobami programistów gotowych pracować nieco taniej niż ich zachodni koledzy. Wielu z nich to wysokiej klasy fachowcy już zaangażowani w atrakcyjne projekty, więc potencjalnym nowym graczom nie jest łatwo pozyskać zdolnych polskich pracowników”

- ocenia Jakub Strzemżalski, Vice President IRD w 7N, jeden z autorów badania.

Strzemżalski podkreśla, że rodzimy rynek IT jest najbardziej rozwinięty w regionie i panuje u nas większa rywalizacja o zasoby ludzkie niż w krajach sąsiednich. To obniża naszą pozycję względem na przykład Czech czy Węgier. Jednocześnie konkurencyjny rynek wymusza na zachodnich menadżerach świadome działania i skłania do szukania specjalistów wspólnie z zaufanym partnerem, już dobrze osadzonym na rodzimym rynku IT – dodaje przedstawiciel 7N.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200