Rachunki z głowy

Serwis internetowy Billbird od września będzie oferował usługi regulowania płatności i rachunków. Internet będzie narzędziem komunikacji z klientami.

Serwis internetowy Billbird od września będzie oferował usługi regulowania płatności i rachunków. Internet będzie narzędziem komunikacji z klientami.

Billbird jest jedną z firm powołanych przez Internet Investment Fund (IIF). W przedsięwzięciu tym Internet ma pełnić rolę pomocniczą, służąc jako kanał wymiany informacji. Serwis Billbird ma bowiem oferować usługi regulowania płatności. Rachunki klientów z różnych instytucji (np. wodociągów czy Telekomunikacji Polskiej SA) będą wysyłane bezpośrednio na adres firmy, gdzie mają być skanowane i archiwizowane, a po otrzymaniu potwierdzenia - opłacane. Użytkownicy uzyskają wgląd do informacji o płatnościach poprzez przeglądarkę internetową.

Nowy adres

Korzystanie z usług Billbird jest możliwe pod warunkiem dokonania zmiany adresu, pod który mają być wysyłane rachunki, tak aby trafiały do firmy. Jej przedstawiciele zapewniają jednak, że to oni zajmą się formalnościami związanymi ze zmianą adresów. Niestety niektóre instytucje w takiej sytuacji żądają osobistego kontaktu z klientem. Billbird zajmie się również ponowną zmianą adresów wtedy, gdy klient zrezygnuje z usług firmy. W Billbird możliwe jest także realizowanie zleceń stałych i jednorazowych płatności nie wymagających przesyłania rachunków.

Kiedy rachunek trafi do Billbird, zostanie zeskanowany i zarchiwizowany na koncie użytkownika. Klient może zażądać, by oryginał rachunku został przesłany na jego adres. O przyjściu rachunku czy upływie terminu płatności, która nie została autoryzowana, użytkownicy będą powiadamiani pocztą elektroniczną lub poprzez wiadomość SMS. Informacje te będą stale udostępniane przez Internet.

Minimum papieru

Autoryzowanie płatności ma się odbywać za pośrednictwem Internetu lub telefonicznie. W przypadku usługi na telefon będzie ona dodatkowo płatna. Firma zamierza swoją działalność w jak największym stopniu oprzeć na systemach elektronicznych. Minimalizowanie obiegu dokumentacji papierowej i ingerencji człowieka pozwoli maksymalnie obniżyć koszty transakcji.

Możliwe jest perso-nalizowanie usługi. "Klienci mogą np. zdecydować, że rachunki do 200 zł nie muszą być autoryzowane, natomiast w przypadku opłacania wyższych żądać potwierdzenia. Mogą również zażyczyć sobie, aby Billbird automatycznie opłacał rachunki np. za wodę i energię elektryczną, a pozostałe mają być autoryzowane. Konfiguracja sposobu płatności w zasadzie jest dowolna" - mówi Paula Rettinger, kierująca działem marketingu w Billbird.

Istnieje możliwość wyboru formy płatności za rachunki. Jedną z możliwości jest zasilanie subkonta, służącego do rozliczeń za pomocą przelewu. Drugą opcją - od niedawna dostępną w Polsce - jest usługa bankowa direct debit, polegająca na tym, że klient upoważnia firmę do obciążania swojego rachunku. Stała się ona możliwa dzięki porozumieniu zawartemu między wszystkimi większymi bankami.

W przypadku opóźnienia w realizacji płatności, powstałego z winy BillBird.pl, firma pokrywa odsetki za zwłokę naliczone przez wystawiającego rachunek.

Uniwersalny system

W czerwcu br. firma udostępniła testową wersję systemu. Proces testowania będzie prowadzony w kilku etapach. Dopiero od sierpnia Billbird zacznie opłacać rachunki swoich testerów. Na razie będą oni oceniać m.in. konstrukcję serwisu oraz sposób prezentacji rachunków i zestawień na stronach. W przedsięwzięciu może wziąć udział każdy, kto wypełni ankietę zamieszczoną na stronie internetowej firmy. Jedną z korzyści uczestniczenia w teście będzie możliwość bezpłatnego korzystania z usług przez pół roku.

Dla wszystkich użytkowników w początkowym okresie działania firmy wprowadzone zostaną stawki promocyjne. Firma będzie pobierać miesięczny abonament w wysokości 10 zł, który obejmie koszt prowadzenia wszystkich transakcji oraz pakiet darmowych usług dodatkowych. Można będzie również otrzymać na płytach CD zestawienia i analizy płatności, dokonywanych w ciągu całego roku wraz z zeskanowanymi rachunkami. Billbird rozważa również wykorzystanie technologii SIM Toolkit i WAP do autoryzowania transakcji.

W dalszej przyszłości firma planuje rozszerzenie usług w taki sposób, aby Billbird stał się systemem płacenia rachunków przez Internet. W tym zakresie zamierza współpracować ze sklepami internetowymi. Rachunki za zakupione towary mogłyby trafiać do Billbird, a klient nie musiałby podawać w sklepie numeru swojej karty kredytowej.

Prywatność w breloczku

System informatyczny obsługujący działanie Billbird stworzyli programiści IIF. Wykonano go w architekturze wielowarstwowej. Zdecydowano się na wykorzystanie oprogramowania Inprise Application Server, obsługującego standard EJB, jako serwera aplikacji. Na razie nie wybrano bazy danych, ale prawdopodobnie będzie to Oracle. Wizualizacja danych została wykonana w technologii Java Server Pages. "Taka konstrukcja umożliwiła stworzenie skalowalnej aplikacji, która poprzez dodawanie kolejnych maszyn bez przebudowy oprogramowania może obsłużyć nawet 100 tys. osób" - mówi Janusz Homa, dyrektor ds. informatyki IIF.

Bezpieczeństwo systemu opracowano przy użyciu infrastruktury klucza publicznego. Korzystanie z systemu w trybie tylko-do-odczytu wymaga podania identyfikatora i hasła, a do wykonywania transakcji potrzebny jest klucz prywatny. Firma planuje zastosowane dwóch sposobów przechowywania klucza. Będzie to dyskietka lub token USB, przypominający breloczek. Drugie rozwiązanie zapewnia większe bezpieczeństwo, urządzenie jest wyposażone w procesor kryptograficzny i pamięć, dzięki czemu niepotrzebne jest pobieranie klucza do pamięci operacyjnej komputera.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200