RUCH z informatyką

Poza koniecznością wyposażenia kiosków w terminale komputerowe, niezbędne do prowadzenia sprzedaży, zaistniała konieczność zbudowania szytego na miarę rozwiązania telekomunikacyjnego. Tak powstała sieć korporacyjna oparta na usługach APN w sieciach komórkowych. Ze względu na specyfikę punktów, wykorzystanie do przesyłania danych sieci komórkowej okazało się jedynym dostępnym i efektywnym kosztowo rozwiązaniem.

Doprowadziło to do skrócenia czasu potrzebnego na aktualizację asortymentu i cen w danym punkcie, szybszego uruchamiania promocji w całej sieci handlowej lub w wybranych punktach. Spółka ma aktualną informację o stanach magazynowych, zbiera zamówienia drogą elektroniczną co pozwala na optymalizację wartości magazynu oraz efektywne zarządzanie rotacją produktów w sieci.

Obnizenie kosztów

Efektem wdrożeń w RUCH SA jest także zmiana profilu zespołu IT. Odwróciły się proporcje: w poprzednim modelu większość zespołu zaangażowana była w utrzymanie, niewielka zaś w rozwój. Dziś większość zespołu zajmuje się pracami rozwojowymi, co zwiększa innowacyjność. Ponadto spadły koszty eksploatacji systemów. Natomiast koszty ich rozwoju są na porównywalnym poziomie.

Z punktu widzenia korzyści finansowych istotne było wyeliminowanie konieczności utrzymywania przestarzałych systemów, co bywa kłopotliwe choćby ze względu na dostępność obsługujących je specjalistów. Nowoczesny, scentralizowany system umożliwił ograniczenie ryzyka oraz redukcję kosztów operacyjnych. Zoptymalizowano zatrudnienie, zmniejszono koszty wydruków dokumentów dostawy dla asortymentu prasowego i z każdym rokiem zużycie materiałów eksploatacyjnych systematycznie spada.

Korzysci dla biznesu

Kolejnym z efektów wdrożenia nowoczesnej infrastruktury jest podniesienie sprzedaży poprzez lepszą alokację tytułów – zmiana podejścia do tworzenia rozdzielnika (budowa rozdzielnika hurtowego na bazie rozdzielników detalicznych) oraz wdrożenie nowego algorytmu dystrybucji prasy do punktów sprzedaży.

„Zmiany w IT pociągnęły za sobą znaczne korzyści także dla biznesu – udało się osiągnąć oszczędności przy spadającej liczbie zatrudnionych. Umiejętne wdrożenie dało efekt po dwóch stronach” – mówi Jerzy Pazura, członek zarządu ds. operacyjnych.

Dzięki zmianie procesów druku dokumentów dostawy prasy znacznie poprawiła się współpraca z klientami biznesowymi. Liczba reklamacji została obniżona o ponad 50%.

„Nasze działania, w pierwszym rzędzie informatyczne, sprawiły, że przy spadającym rynku dynamika spadku przychodów RUCH SA wyhamowała. W tej chwili rynek spada szybciej niż my. Celem spółki jest koncentracja na tych fragmentach rynku prasowego, których sprzedaż nie spada bądź spada najwolniej, m.in. tygodniki czy prasa specjalistyczna” – mówi Jerzy Pazura, członek zarządu ds. operacyjnych.

Firma z tradycjami została wyposażona w nowoczesne narzędzia IT wspierające biznes, by mogła stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie trudny rynek prasowy.


TOP 200