RFID po linii najmniejszego oporu

Czołowi dostawcy Wal-Martu, zobowiązani przez tego pioniera wdrożeń RFID do wprowadzenia systemu elektronicznego metkowania produktów od stycznia 2005, uważają najczęściej, że wyrzucili pieniądze w błoto.

Według raportu AMR Research, 100. czołowych dostawców Wal-Martu wydało łącznie 250 mln USD na systemy RFID (Radio Frequency Identification). Te inwestycje miały pozwolić im spełnić wymogi nałożone przez Wal-Mart i obowiązujące od stycznia 2005 roku. Wal Mart wymaga - minimum - nadania elektronicznych metek każdej palecie i każdemu pudłu z produktami (nie pojedynczego opakowania). W założeniu ma to pomagać śledzić drogę produktów z magazynów na półki sklepowe, obniżać koszty pracy, unikać braków w magazynach, kradzieży, podróbek.

Według oceny AMR Resesarch dostawcy wcale nie postrzegają tych inwestycji jako elementu strategicznego istotnego dla ich najbliższej przyszłości. Kierowali się jedynie chęcią wypełnienia wymogów i zdążenia z tym na czas. Najczęściej postrzegają swój zakup jako bezzwrotną inwestycję, lub jeszcze gorzej - wyrzucenie pieniędzy w błoto. Dlatego też swoje inwestycje w RFID ograniczyli do absolutnego minimum.

Mimo to ich wysokość sięga w przypadku pierwszej setki dostawców Wal Mart 1 do 3 mln USD. Za tę kwotę nabywają tagi, czytniki oraz podstawowe oprogramowanie. Jednak żeby odczuć pozytywne oddziaływanie musieliby zintegrować RFID z istniejącymi aplikacjami, wymienić oprogramowanie i zwiększyć zdolności przechowywania danych. A to podnosi koszt przeciętnej inwestycji do 13-23 mln USD, ocenia AMR Research. Takie intensywne wydatki na RFID z widokiem na poprawę musiałyby łącznie sięgnąć 1,8 mld USD.

Ponadto, według AMR Research:

koszt sprzętu, oprogramowania i elektronicznych metek jest cały czas większy niż się spodziewano. Dlatego wiele firm decyduje się tylko na minimalne inwestycje.

brak zwrotu z inwestycji - w przypadku produktów konsumenckich niskiej wartości także nie sprzyja inwestowaniu w RFID

wdrożenia to nadal rzadkość, są to wręcz izolowane przypadki, także w obrębie poszczególnych przedsiębiorstw.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200