(R)ewolucja parlamentarna

W roku 2002 podjęto i wykonano decyzję powierzenia pełnej obsługi informatycznej biur poselskich na zasadach outsourcingu firmie zewnętrznej (Fujitsu Services, obecnie S&T). "Częścią usługi jest dostęp każdego biura do Internetu na gwarantowanym umową poziomie. Usługodawca dba o prawidłowość funkcjonowania sprzętu i oprogramowania oraz dostępu do sieci i jej bezpieczeństwo, pełni także rolę administratora" - mówi Zbigniew Jabłoński.

Kosztem porównywalnym z wcześniej ponoszonym na zakup i obsługę sprzętu i oprogramowania Kancelaria Sejmu stworzyła standard, który przyniósł dwa podstawowe efekty: znakomicie poprawił warunki pracy biur, a także umożliwił realizację postulatu marszałka Sejmu o elektronicznej dystrybucji dokumentów sejmowych.

Zdaniem Zbigniewa Jabłońskiego zastosowanie outsourcingu i wykorzystanie go przez administrację publiczną jest zgodne z obecnie obserwowanymi tendencjami światowymi. Zarówno analizy publikowane przez Gartner Group, jak i wyniki dostępnych przedsięwzięć świadczą o opłacalności i skuteczności takich działań.

Głosowanie na karty

Podczas głosowania kolejny raz posłowie spotykają się z informatyką sejmową, wykorzystując w tym celu kartę mikroprocesorową. Wizytujący Sejm fińscy parlamentarzyści uznali użytkowany tutaj system obsługi głosowań za najlepszy w Europie. Chcą podobny zainstalować u siebie.

"Nowy system obsługi głosowań, wdrożony z początkiem obecnej kadencji Sejmu, umożliwia - podobnie jak wcześniej eksploatowany - minimalizację czasu trwania głosowań" - wyjaśnia Zbigniew Jabłoński. Wobec częstych przypadków konieczności przegłosowania kilkuset wniosków jednego dnia korzyść ze stosowania systemu jest oczywista.

Ponadto nowa wersja umożliwia automatyzację głosowań "na listę" (przykładowo - w wyniku rezygnacji z konieczności zbierania i liczenia głosów w sposób "klasyczny", na wybór członków Trybunału Konstytucyjnego Sejm potrzebuje 2 min, a nie kilku godzin). Technologia, zastosowana do wykonania oprogramowania, pozwala na wprowadzenie skomplikowanych zmian - wynikających np. ze zmian w regulaminie Sejmu - w krótkim czasie.

Sejmowe ERP

Kancelaria Sejmu ma pod opieką nie tylko posłów tej kadencji, lecz również wszystkich poprzednich. Z punktu widzenia prawa pełni ona wobec nich funkcje normalnego zakładu pracy, który jest np. zobowiązany wystawiać na potrzeby ZUS druki RP7. Za tę sferę działalności odpowiada Zintegrowany System Obsługi Administracyjnej. Zbudowano go z wykorzystaniem systemu ERP (SAP R/3) wspierającego wszelkie zachodzące w Kancelarii Sejmu procesy administracyjne, dotyczące rozliczeń finansowych (z pracownikami Kancelarii Sejmu, posłami, podmiotami zewnętrznymi), ewidencji i zakupów.

W roku 2003 zapoczątkowano prace nad stworzeniem systemu wspierającego proces tworzenia i realizacji budżetu Kancelarii Sejmu. Aplikacja wykorzystuje technologię Lotus/Domino, współpracując z systemem SAP R/3. Trwa wdrożenie wersji beta systemu. Docelowo jest planowane objęcie tym systemem wszystkich jednostek organizacyjnych Kancelarii Sejmu. "Efektem będzie skrócenie procesów decyzyjnych oraz poprawa dokładności szacowania środków na zamówienia publiczne" - podsumowuje Zbigniew Jabłoński.

Jakość stanowionego prawa

Proces stanowienia prawa wymaga jednak udoskonalenia. Hasła "lub czasopism" oraz "lub inne rośliny" długo jeszcze będą rzutować na obraz Sejmu w społeczeństwie. Informatycy sejmowi myślą zatem intensywnie o wykorzystaniu technologii dokumentu strukturalnego (XML) na potrzeby Sejmu i Kancelarii Sejmu w celu ujednolicenia oraz ułatwienia edycji i przetwarzania dokumentów sejmowych. Chcą tak zautomatyzować przygotowywanie aktów prawnych, by posłowie mogli się skupić na meritum nowych przepisów. To zadanie dla Kancelarii Sejmu na najbliższe lata.

Wykorzystywane rozwiązania

Zintegrowany system obsługi administracyjnej zbudowany z wykorzystaniem SAP R/3 wspiera procesy dotyczące rozliczeń finansowych, ewidencji i zakupów. Zestaw aplikacji bazujących na rozwiązaniach Oracle, Lotus i Verity zapewnia wsparcie całego procesu legislacyjnego. Internetowy System Informacji Prawnej stanowi bazę aktów prawnych od roku 1918 r.

Sieć obejmującą 1600 punktów oparto na urządzeniach 3Com. Platforma sieciowa: Solaris, AIX, HP UX. W Kancelarii działa 12 serwerów centralnych baz i 17 serwerów departamentowych.


TOP 200