R/3 w trzech browarach

Od nowego roku w Elbrewery Ltd. zostanie uruchomionych kilka modułów R/3.

Od nowego roku w Elbrewery Ltd. zostanie uruchomionych kilka modułów R/3.

W browarach w Elblągu, Gdańsku i Braniewie od 1 stycznia 1998 r. będą pracować pierwsze moduły aplikacji wspomagającej zarządzanie przedsiębiorstwem SAP R/3. W zakładach należących do Elbrewery Ltd. pod systemem R/3 wprowadzone będą finanse i księgowość, controlling, środki trwałe, sprzedaż i gospodarka materiałowa. Jedno z największych w Polsce wdrożeń oprogramowania niemieckiego koncernu SAP przebiega zgodnie z zaplanowanym w ub.r. harmonogramem. W lipcu przyszłego roku mają być uruchomione pozostałe moduły R/3, m.in. produkcja i zarządzanie serwisem.

Drugi szef

Podczas tegorocznych wakacji głośnym echem odbiła się zmiana szefa projektu R/3 w Elbrewery. Rozstał się z browarami Anglik George Hill, zastąpił go Maciej Grabowski, który zakończył wdrożenie aplikacji SAP w nowosądeckim Optimusie SA. Nieoficjalnie mówiło się, że nowy zarząd spółki, niezadowolony z przebiegu wdrożenia, dąży do zmniejszenia liczby obcokrajowców i tym samym zmniejszenia kosztów projektu.

„Poza szefem projektu, wszyscy obcokrajowcy pracujący przy wdrożenia R/3 pozostali” - mówi Maciej Grabowski. Wśród prawie 15 zewnętrznych konsultantów, pracujących przy projekcie R/3 w browarach, obcokrajowców jest zaledwie kilku. Zatrudnienie wielu zewnętrznych specjalistów znacznie zwiększa koszt wdrożenia, lecz w browarach nie zdecydowano się na zmianę zespołu, aby nie zakłócić realizacji projektu.

„Przede wszystkim postanowiłem zmienić podejście do projektu i skoncentrować się na podstawowym celu, jakim jest wdrożenie systemu w założonym terminie. Nie można budować wizji przedsiębiorstwa na wyimaginowanych życzeniach, często niewykonalnych w R/3” - mówi Maciej Grabowski. Według niego, przy tego typu projekcie kluczem do sukcesu jest odpowiednie wykorzystanie trzech elementów - czasu, dostępnych zasobów ludzkich i możliwości implementowanego systemu. Jego zdaniem, dotychczas zbyt dużą wagę przywiązywano do ścieżki teoretycznej, co wydłużało czas i podrażało wdrożenie.

System trzech browarów

Wdrożenie w Elbrewery traktowane jest prestiżowo przez polski oddział SAP. Będzie to jeden z niewielu polskich zakładów, w którym zdecydowano się na pęlne wykorzystanie funkcjonalności R/3. Aplikacja niemieckiej firmy ma być standardem w Elbrewery i raczej nie przewiduje się wykorzystania rozwiązań innych producentów, zastępujących na niektórych odcinkach SAP.

Z systemu będzie korzystało ok. 200 użytkowników w trzech browarach i warszawskim biurze spółki. Jak mówi Maciej Grabowski, pod tym względem wdrożenie SAP jest mniejsze od tego, które prowadził w Optimusie (330 licencji użytkowników i 10 oddziałów firmy w całej Polsce). Serwery, na których zainstalowano R/3, znajdują się w Elblągu, połączone siecią z placówkami w innych miastach. Do komunikacji wykorzystywana jest sieć TP SA Polpak-T. Latem br. George Hill, jeszcze jako szef projektu, rozważał możliwość wykorzystania Internetu jako medium transmisji danych między browarami. Wówczas przeszkodą było niedostarczenie przez SAP Polska najnowszej, spolonizowanej wersji aplikacji R/3, wyposażonej w mechanizmy internetowe. „Obecnie nie mamy takich planów” - przyznaje Maciej Grabowski. Elbrewery będzie pierwszym w Polsce zakładem przemysłu spożywczego ukierunkowanym na produkcję ciągłą, w którym będzie działać R/3.

„Jeśli szukać wspólnych cech wdrożeń R/3, z pewnością można powiedzieć, że stwarzają one wiele problemów. Jednakże nie są to problemy nierozwiązywalne” - twierdzi szef wdrożenia w Elbrewery. Jego zdaniem, najtrudniejsze jest wdrożenie modułów logistycznych, a także w niezadowalającym stopniu przystosowanych do polskich uwarunkowań prawnych (np. podatek VAT) modułów, obejmujących sprzedaż i dystrybucję.

Dotychczas na zakup licencji browary wydały ok. 1 mln USD. O wymiernych korzyściach wynikających z posiadania zintegrowanego systemu zgodnego z MRP II przedstawiciele browaru chcą mówić najwcześniej za rok.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200