Przykazania Nowego Stylu IT

Nowy Styl IT oznacza udział firmowego działu IT w kreowaniu biznesu. Według HP to coraz powszechniejsze zjawisko.

W trakcie konferencji Forum Wyzwania IT zorganizowanej przez HP przedstawiono najważniejsze przykazania Nowego Stylu IT. Paweł Czajkowski, dyrektor zarządzający HP Polska podkreślił, że mamy obecnie do czynienia z największymi przeobrażeniami na rynku IT od piętnastu lat. Rewolucjonizujące sposób działania biznesu trendy technologiczne sprawiły, że informatyka stała się nieodzownym elementem innowacyjności w biznesie. Wiedza o skutecznym wykorzystaniu IT decyduje o sukcesie biznesowym firmy. IT uczestniczące w kreowaniu biznesu, a więc w duchu, który HP nazy określa jako Nowy Styl IT, opiera się na efektywności, elastyczności rozumianej jako dostępność narzędzi, aplikacji i systemów 24/7 oraz innowacyjności. Zadaniem IT jest podpowiadanie biznesowi, co może jeszcze zrobić w oparciu o narzędzia informatyczne.

„Użytkownicy oczekują dostępu do zasobów firmy w sposób nieograniczony i bezpieczny. Odpowiadamy (jako IT) nie tylko za dostęp do informacji, ale tak naprawdę za wyniki finansowe firmy. Ponadto wiemy, że stojące przed IT wyzwania zmienią się zupełnie za kilka lat. Będziemy musieli zagwarantować dostęp do zasobów firmy z urządzeń, których jeszcze nie znamy, będziemy odpowiadali za przetwarzanie trudnych do wyobrażenia sobie dziś ilości danych” – dodał Krzysztof Jonak, dyrektor firmy Intel na region Europy Centralnej i Wschodniej.

Zobacz również:

Presja biznesu jest dobra

W dalszej części konferencji odbył się panel dyskusyjny, którego uczestnicy podjęli się ułożenia przykazań Nowego Stylu IT, przedstawionego przez Pawła Czajkowskiego. W dyskusji udział wzięli top menedżerowie IT: Henryk Baniowski (dyrektor pionu IT w Alior Bank), Wojciech Ehrenfeld (dyrektor usług publicznych w Grupie Onet) i Piotr Orłowski (CIO w Amrest) oraz reprezentanci czołowych firm IT w Polsce: Krzysztof Jonak (dyrektor firmy Intel na region Europy Centralnej i Wschodniej), Andrzej Dopierała (wiceprezes Asseco Poland) i Artur Wieretiło (dyrektor generalny działu usług HP Polska).

Piotr Orłowski rozpoczął debatę od zacytowania badań HP prognozujących w nadchodzących miesiącach wyraźny wzrost presji ze strony działów biznesowych na działy IT. CIO w firmie Amrest uważa, że taka presja jest dobra, ponieważ można dzięki niej dostarczać produkty i wdrożenia szybciej i taniej. Rolą IT jest znajdowanie sposobów budowania wartości dzięki tej presji.

Henryk Baniowski ocenił natomiast, że w przypadku Alior Banku presja ma inny charakter i polega na oczekiwaniu, iż dział IT będzie znał się na biznesie. Zdaniem Baniowskiego, działy IT muszą się „nieco rozwarstwiać”. Nie tylko muszą posiadać kompetencje IT, ale i wiedzę pozwalającą stać się partnerem dla biznesu. Po tej wypowiedzi ukuto pierwsze przykazanie Nowego Stylu IT: „Poznaj oczekiwania biznesu”.

Następnie paneliści zastanawiali się nad sposobami wykazywania szybkich korzyści i odczuwalnych optymalizacji operacyjnych, jakie przynosi wdrażanie nowych technologii przez dział IT.

Jako jeden z przykładów szybkiego uzyskiwania wymiernych korzyści z adaptacji innowacji technologicznych paneliści wskazali oszczędność energii. Prowadzi do tego chociażby wymiana urządzeń w cyklach 5-6 letnich. Stąd prowadziła już prosta droga do ukucia drugiego przykazania Nowego Stylu IT: ”Mądrze szukaj optymalizacji”.

Nowa rola i nowe kompetencje IT

W ostatniej części debaty mówiono natomiast o kompetencjach, jakie będą potrzebne CIO i działom IT w perspektywie trzech do pięciu lat. Wojciech Ehrenfeld nawiązał do pierwszej części rozmowy, mówiąc o nowej roli CIO, którą sformułowano w zasadach Nowego Stylu IT. Zmiana widoczna jest nie tylko w porzuceniu dżinsów i t-shirta na rzecz modnego garnituru. CIO jest częścią biznesu, ponieważ coraz częściej tworzy rozwiązania w ramach technologii Onetu, ale oferowane klientom zewnętrznym. Tworzy – produkty.

Piotr Orłowski zauważył natomiast, że w organizacjach obecnie poszukuje się ludzi, którzy niekoniecznie są tylko i wyłącznie informatykami. W ramach Nowego Stylu IT pracownicy muszą posługiwać się językiem biznesu i myśleć analitycznie. Muszą rozumieć technologię, ale nie muszą już być wąskospecjalizowanymi ekspertami. Szczególnego znaczenia dla firmy nabierają pracownicy, którzy potrafią wyszukiwać informacje w świecie Big Data, analizować dane, budować wnioski przekładające się na wynik biznesowy. To podejście wyznacza ostatnie przykazanie Nowego Stylu IT: „Dopasuj kompetencje do przyszłych potrzeb organizacji”.


TOP 200