Przygotowania dobiegają końca

Wprawdzie najbliższy CeBIT odbędzie się dopiero w ostatnich ośmiu dniach marca, ale przygotowania do tego światowego Centrum systemów Biurowych, Informatycznych i Telekomunikacyjnych są już w zasadzie zakończone. Nie zamknięto jedynie przyjmowania zgłoszeń na wynajem stoisk w wydzielonym zespole oficjalnego biznes-partnera tej wielkiej imprezy, czyli od firm z krajów Europy ?rodkowej i Wschodniej, a dokładniej mówiąc z krajów b. RWPG. Te zgłoszenia przyjmowane są do momentu zakończenia prac nad głównym katalogiem targowym, czyli do połowy grudnia. Potwierdzają to konferencje prasowe przedstawicieli Zarządu Hannover Messe, jakie odbyły się właśnie w przeszło 50 krajach.

Wprawdzie najbliższy CeBIT odbędzie się dopiero w ostatnich ośmiu dniach marca, ale przygotowania do tego światowego Centrum systemów Biurowych, Informatycznych i Telekomunikacyjnych są już w zasadzie zakończone. Nie zamknięto jedynie przyjmowania zgłoszeń na wynajem stoisk w wydzielonym zespole oficjalnego biznes-partnera tej wielkiej imprezy, czyli od firm z krajów Europy ?rodkowej i Wschodniej, a dokładniej mówiąc z krajów b. RWPG. Te zgłoszenia przyjmowane są do momentu zakończenia prac nad głównym katalogiem targowym, czyli do połowy grudnia. Potwierdzają to konferencje prasowe przedstawicieli Zarządu Hannover Messe, jakie odbyły się właśnie w przeszło 50 krajach.

Ze względu na programowe akcentowanie "biznesu z Europą Wschodnią" 20 listopada z polskimi dziennikarzami w warszawskiej Victorii spotkali się dwaj członkowie Zarządu Targów: szef działów Przedsiębiorstw Zagranicznych i Obsługi Zwiedzających - Georg Sewig i szef służb prasowych Deutsche Messe AG - Eberhard Roloff oraz przedstawiciel Federalnego Związku Producentów Systemów Biurowych i Informatycznych BVB - dr Werner Senger.

Mimo stagnacji czy nawet recesji gospodarczej, która na Zachodzie redukuje liczby wystawców na różnych targach międzynarodowych, główne imprezy hanowerskie nie tracą nic na swej atrakcyjności. Wręcz odwrotnie. W tegorocznym CeBIT '92 uczestniczyło znacznie więcej firm niż w latach poprzednich, bo 5402 (w tym 2045 zagranicznych), które wykupiły 306 tys. m kw. powierzchni wystawienniczej netto. Na przyszły rok planowano sprzedaż 315 tys. m kw. netto, sprzedano zaś 320 tys. m kw., które wykupione zostały przez 5614 firm (w tym 2112 zagranicznych). Wśród wystawców zagranicznych w dalszym ciągu przewodzić będą Amerykanie (415 firm) i Tajwańczycy (344).

Hanower do przodu

Tak więc, wbrew nękającym świat przeciwieństwom ekonomicznym, Targi Hanowerskie nie mogą użalać się na swą kondycję. Potwierdza to również fakt, że w ostatnich trzech trudnych latach kilka imprez targowych przeniosło się z innych dużych ośrodków właśnie do stolicy Dolnej Saksonii. I tak z Frankfurtu n/Menem przeprowadziły się DOMOTEX (światowe targi dywanów i wykładzin podłogowych) oraz IAA (Internationale Automobil Ausstelung), a z Essen - Euro- BLECH, czyli międzynarodowa wystawa obróbki blach.

W tej sytuacji Herr Sewig nie ma trudnego zadania, gdy przekonuje, że wprawdzie dziś uczestnictwo w targach przestało być jedynym skutecznym elementem polityki zbytu, ale nadal jest przedsięwzięciem, które nie ma sobie równych. W odniesieniu do targów mają bowiem zastosowanie wszystkie elementy składające się na zespół marketingowy, gdyż właśnie one są poligonem weryfikującym skuteczność tych elementów. Ponadto nic nie jest w stanie zastąpić funkcji targów w zakresie wysoce wydajnej techniki informowania zarówno o przedsiębiorstwie i jego produktach, jak i o procesach zachodzących na rynku.

Ekspozycje CeBIT '93 wypełnią ogółem 22 wielkie pawilony (w br. było ich 21). Przejrzysty układ branżowy, usystematyzowany wg głównych tematów, zaprezentuje wszystko to, co w ostatnim czasie wprowadzono lub wkrótce będzie wprowadzone na rynek w dziedzinach klasycznych technik biurowych i przetwarzania danych, poprzez software, wspierane komputerowo procesy produkcyjne, techniki finansowo-bankowe i zabezpieczania danych, aż po techniki stosowane w telekomunikacji i systemach sieciowych. Te dwie ostatnie dziedziny (obok software'u), charakteryzują się obecnie szczególną dynamiką rozwojową. Na uwagę na pewno zasługiwać będą stoiska łączności bezprzewodowej wraz z urządzeniami końcowymi.

Oczywiście i ten CeBIT będzie sceną międzynarodowej premiery nowych produktów. Obecność ok.1500 prominentnych przedstawicieli przemysłu i handlu, naukowców i polityków stwarza optymalne warunki dla wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynki całego świata. Koncentracja prezentowań otwiera różnorodne i szerokie możliwości transferu technologii i inicjowania związków kooperacyjnych.

W gospodarce niemieckiej szczególną rolę spełniają związki wytwórcow. BVB (Budesverband der Buero und Informations- Systeme), który był reprezentowany na warszawskiej konferencji prasowej, zrzesza ponad 200 firm, zajmujących się produkcją oprogramowania i sprzętu komputerowego, systemów komunikowania się oraz usługami. Decydują one o 90% rynku niemieckiego. Dr Senger potwierdził, że i w RFN firmy odchodzą od wytwarzania sprzętu (jeden z rezultatów wojny cenowej) i nastawiają się w większym stopniu na produkcję oprogramowania, instalowanie sieci i inne usługi. Właśnie w tych dziedzinach poszukują i będą poszukiwać partnerów również w Polsce.

Jak na igrzyskach olimpijskich

Wiele jest powodów, dla których Targi Hanowerskie przyciągają rekordową liczbę dziennikarzy.

Jak wynika ze statystyk przekazanych przez dr. Roloffa, w br. CeBIT odwiedziło 7200 dziennikarzy z przeszło 60 krajów. Oznacza to że zainteresowanie prasy tą imprezą nie ustępuje zainteresowaniu igrzyskami olimpijskimi, z tym, że te ostatnie odbywają się co 4 lata. Zapewne stosowniejsze byłoby więc porównanie z polityczno-gospodarczymi spotkaniami na szczycie (jak choćby przywódców 7 najbardziej rozwiniętych krajów świata).

Ponadto służby prasowe Hannover Messe organizują każdego roku ok. 150 konferencji prasowych w różnych krajach (w Polsce - przed CeBIT-em i przed kwietniowymi Targami Przemysłowymi) i prowadzą szeroką akcję promocyjną swych imprez w formie reklam zamieszczanych w najbardziej poczytnych i wpływowych w danym środowisku gazetach (ogłoszenia CeBIT '93 ukażą się w naszym tygodniku w styczniu i lutym).