Prześwietlanie pracownika

Specyfika współczesnych przedsiębiorstw, których praca jest oparta na systemach informatycznych, wymaga, żeby w systemach wartościowania znalazły się kryteria pozwalające na dokładną wycenę pracy informatyków, dotychczas umykającej wszelkim zestawieniom. W klasyfikacji ogólnej na pewno należy uwzględnić oceny takich umiejętności i cech, jak znajomość specyfiki działalności firmy, zdolność do pracy zespołowej, terminowość, umiejętności interpersonalne - czasami rozbijane nawet na komunikację wewnętrzną i zewnętrzną - dyspozycyjność. Istotnym kryterium, które musi być uwzględnione przy wartościowaniu pracy, jest także odpowiedzialność za dostęp do poufnych informacji. Ten niedoceniany dotychczas czynnik może czasem stanowić o przyszłości firmy, zatrudniającej pracownika. Odpowiednie wynagrodzenie osób, znających kluczowe problemy przedsiębiorstwa, okazuje się równie dobrym środkiem bezpieczeństwa, jak klauzule prawne, umieszczane w umowach o pracę.

Warunki pracy informatyków wymuszają także rewizję kryteriów stosowanych od dawna w systemach wartościowania. "Informatycy to z reguły ludzie młodzi i dlatego niezbyt przydatnym i mogącym wywoływać konflikty kryterium wartościowania jest czynnik, taki jak staż pracy w firmie, jeśli nie jest on ściśle powiązany z poziomem kwalifikacji personelu" - mówi Piotr Sierociński z Neumann Management Institute.

Inaczej powinno się także wyceniać wykształcenie i kompetencje zawodowe pracowników. Dyplom wyższej uczelni już dawno przestał być wyznacznikiem umiejętności specjalisty, który musi stale pogłębiać swoją wiedzę. Jego wysiłek powinien zaś być odpowiednio wynagradzany - tylko dzięki temu nie będzie dążył do szybkiego "sprzedania" swojej wiedzy i zmiany miejsca pracy. Podstawowym problemem pojawiającym się przy okazji tego zagadnienia jest wycena i motywowanie pracowników do dalszego rozwoju. Do systemów wartościowania coraz częściej wprowadzane są szczegółowe kryteria, służące do oszacowanie wiedzy, np. czasu potrzebnego do wyrównania dysproporcji między umiejętnościami specjalisty a światową czołówką w tej dziedzinie.

Poza rankingiem

Wiele z czynników charakteryzujących pracę informatyka jest właściwych tylko dla tej profesji, a nawet tylko pewnej jej części i w związku z tym kryteriów tych nie warto umieszczać w ogólnym systemie wartościowania. Na pewno na wynagrodzenie pracownika np. serwisu czy administratora powinny mieć wpływ czynniki, takie jak niezawodność świadczonych usług czy szybkość reakcji na awarie systemów informatycznych. Najlepiej uwzględnić je w szczegółowych opisach wymagań dla danego stanowiska, przydatnych w systemach ocen pracowniczych oraz przy przyznawaniu premii i nagród. Wszelkiego rodzaju gratyfikacje są dodatkową motywacją dla pracowników, są także świetnym narzędziem do korygowania pensji wynikających z systemu wartościowania. Okazują się niezbędne chociażby w przypadku wynagrodzeń dla pracowników, których wartość rynkowa gwałtownie rośnie. Przyznane czasowo dodatki mogą zapobiec podkupieniu ich przez konkurencję.


TOP 200