Przepis na firmową innowacyjność

Innowacja wymaga wspierającego środowiska

Pracownicy, aby nadążać za nowymi ideami, powinni czuć, że pracują w otoczeniu, które zachęca i ceni kreatywność, podejmowanie ryzyka i nieszablonowe myślenie. Liderzy mogą kreować to środowisko poprzez:

- jasne komunikowanie strategii firmy w dziedzinie innowacyjności

- rozpoznawanie i nagradzanie nowych idei, wysiłków i inwencji

- dopuszczanie, a nawet nagradzanie twórczych błędów

- zapewnianie pracownikom czasu i zasobów, pozwalających na innowacyjne działania.

Stymulująca praca prowadzi do kreatywnych pomysłów

Gdy ludzie lubią swoją pracę, odnajdują w niej wyzwania intelektualne i mają dużą dozę niezależności, rośnie prawdopodobieństwo, że wpadną na przełomowe pomysły. Nuda rzadko prowadzi do odkryć.

Stres szkodzi innowacji

Nadmierne obciążenie pracą, presja, niejasne oczekiwania, brak równowagi między życiem zawodowym i osobistym mogą sprawić, że ludzie czują się przytłoczeni i wyczerpani. Badanie pokazuje, że stres zmniejsza kreatywność i skłonność do wprowadzania innowacji.

3. Ocena aktualnej kultury organizacji

Z jasną definicją i podstawowym rozumieniem teorii innowacji firma jest gotowa na kolejny krok - samoocenę. W jakim stopniu pracownicy czują się zachęceni do rozwijania nowych pomysłów oraz zmieniania ich w nowe produkty i usługi? Czy mają czas, zasoby, informacje i możliwości wprowadzania strategii innowacji w życie? Czy obawiają się podjęcia ryzyka?

4. Określenie, co przynosi innowację w organizacji

Modele teoretyczne i porady ekspertów są pomocne, ale budowanie kultury innowacji wymaga lokalnej wiedzy i głębokiego zrozumienia postaw pracowników, codziennych wyzwań i wewnętrznej dynamiki organizacji.

5. Wszyscy są zaangażowani

Kreowanie kultury innowacji wymaga wysiłku całej firmy. Każdy ma tu swoją rolę. Liderzy powinni wyznaczyć kontekst i upewnić się, że strategia innowacji jest jasna, atrakcyjna i zrozumiała. Menedżerowie średniego szczebla powinni dawać codzienne wsparcie i pomagać rozkwitać kreatywności. Pracownicy powinni dzielić się najlepszymi pomysłami. Dział HR powinien sprawić, aby kultura, klimat, styl zarządzania organizacją sprzyjały innowacji.

Zarządzanie innowacją okiem praktyka

W wyniki badań Sirota Survey Intelligence doskonale wpisują się doświadczenia praktyka. Zdaniem Joe Enga, CIO Jet Blue, niektórzy ludzie z branży IT i spoza niej postrzegają innowację jako antytezę dobrych praktyk IT. Organizacje IT działają w rytm procesów, metodologii i standardów. Dobrze zarządzane działy IT są konsekwentne w działaniach. Jak twierdzą sceptycy, innowacje to przeciwieństwo standardu, a więc nie ma na nie miejsca w IT.

Joe Eng miał jednak szczęście pracować w kilku organizacjach IT, które udowodniły, że jest to błędne przekonanie! Ważne jest, aby zdefiniować innowację szerzej niż tylko jako nowy produkt czy usługę. Ograniczanie horyzontów myślenia ogranicza także innowacyjność. W najlepszych grupach IT procesy wprowadzania innowacji składają się z inicjatyw, które mogą wydawać się rutynowe, ale sprawiają, że biznes, robiąc coś w inny sposób, działa szybciej, lepiej i taniej.

CIO Jet Blue opisuje swoje doświadczenia z wprowadzaniem innowacji w firmie SWIFT, dostawcy infrastruktury dla usług finansowych, w tym międzynarodowych transferów pieniędzy. Rozpoczął w przedsiębiorstwie kampanię na rzecz wprowadzania innowacji, rozsyłając maile wyjaśniające tę ideę oraz wskazując innowacyjne osoby lub grupy podczas kwartalnych spotkań z pracownikami. W ten sposób pragnął stworzyć organizację, w której każdy może się czuć komfortowo, wypróbowując nowe pomysły. Starał się przekonać wszystkich, aby postrzegali siebie jako innowatorów w nieustającym procesie, który wymaga konsekwentnej drogi w pewnym kierunku. Ta strategia przyniosła mu sukcesy - pracownicy czuli się zachęceni do otwartego, nieschematycznego myślenia, udoskonalania produktów i wykazywania inicjatywy.


TOP 200